Unió de Pagesos crida a manifestar-se el proper 14 d'agost en defensa dels preus del raïm i del terr

Unió de Pagesos ha convocat els viticultors catalans a manifestar-se a Vilafranca el proper dissabte 14 d’agost en defensa del sector del vi i la vinya. Els lemes d’aquesta acció de protesta demanen un preu digne del raïm i el vi, a més de la preservació del territori.

Després d’haver abandonat la Taula del Raïm Negre i haver mostrat la seva decepció per la manca de propostes dels elaboradors en la Taula Interprofessional del Vi Blanc i el Cava, Unió de Pagesos ha optat per portar les seves reivindicacions al carrer i convocar una manifestació que tindrà com a marc la capital de l’Alt Penedès.

El sector, però, no s’atura, i aquesta setmana expliquem que la DO Penedès ha acordat no autoritzar l’ús de most concentrat, a més de reforçar els controls sobre la verema. A partir d’ara, l’activació del dispositiu informàtic que controla el saldo de quilos de raïm que li queda a cada viticultor, especificat per varietats i explotacions, serà instantani.

Un estudi del nord-americà Richard Forman confirma la necessitat de preservar el paisatge vitivinícola del Penedès.

El cavista sadurninenc Jaume Gramona acaba de rellevar Pere Guilera com a president de Terra Vitium, l’associació que va promoure l’Estudi del Paisatge Vitivinícola de l’Alt Penedès en col•laboració amb la Generalitat i el Consell Comarcal. En aquesta nova etapa, Terra Vitium vol ser un actor important en la redacció del Pla Director de l’Alt Penedès i, en general, en els temes de preservació del territori.

Durant el mandat de Pere Guilera, Terra Vitium (TV) ha assolit alguns dels seus objectius principals malgrat no ser una associació molt coneguda a la comarca. El propi Guilera recorda sobretot la creació de la comissió mixta que va encarregar la redacció de l’Estudi del Paisatge Vitivinícola de l’Alt Penedès i que estava integrada per tres departaments de la Generalitat -Política Territorial, Agricultura i Medi Ambient-, Terra Vitium i el CCAP. “No va ser fàcil avançar perquè els ajuntaments més aviat han estat en contra, ja se sap que a la gent que mana no els agraden les crítiques”. Per a Guilera és molt important que aquest estudi s’hagi fet des del territori, i valora molt positivament que les seves conclusiones coincideixin amb les d’un estudi promogut des de Barcelona sobre la regió metropolitana. “Es tracta d’un treball fet per Richard Forman, un expert nord-americà en temes d’ecologia, que ve a corroborar el que diu l’Estudi del Paisatge”. Pere Guilera comenta ques l’estudi de Forman afirma que les principals zones de polígons industrials del Penedès, com ara la que hi ha a l’eix Olèrdola-Vilafranca-els Monjos, s’ha de segellar. “També aposta, i amb això és absolutament radical, per dinamitar totes les urbanitzacions periurbanes que no tinguin a veure amb l’activitat vitivinícola”. L’expresident de Terra Vitium afegeix que a Mosaic territorial per a la regió metropolitana de Barcelona, Richard Forman es mostra partidari de preservar les àrees de vi, del Penedès i de Calaf. “Afirma que seria molt negatiu socialment malmetre la zona de vinya ubicada entre dos grans nuclis de població com Barcelona i Tarragona”. Publicat per Gustavo Gili, l’estudi de Forman divideix la regió metropolitana en 16 sectors, entre els quals hi ha el Foix-Penedès i el Garraf-Ordal. En opinió de Guilera, Terra Vitium ha de ser un actor principal en la redacció del Pla Director de l’Alt Penedès, un tema que previsiblement es posarà en marxa la primera quinzena de setembre: “Ha de ser així perquè, entre altres coses, no podem deixar la planificació només en mans dels polítics”. Pere Guilera es mostra queixós de la poca receptivitat que els ajuntaments han donat a l’Estudi del Paisatge. “Això s’ha d’acabar, i és prioritari començar a coordinar les actuacions dels ajuntaments, el CCAP i el Consell d’Alcaldes”. En aquest sentit, l’expresident de TV creu que el CCAP hauria de fer una jornada amb alcaldes i regidors en la qual els redactors de l’Estudi del Paisatge expliquessin els guanys que en el futur pot suposar per a la comarca mantenir el seu caràcter vitivinícola. Segons Guilera, també és important que la Generalitat adopti mesures transitòries per evitar que els ajuntaments facin accions irreversibles.

Nou president.

El passat 21 de juliol, en el decurs d’una assemblea general extraordinària, es va acordar per unanimitat nomenar Jaume Gramona com a nou president de Terra Vitium en substitució de Pere Guilera, la persona que havia encapçalat l’associació des de la seva fundació el 1997. Gramona valora molt la feina feta per Guilera i considera un repte important mantenir l’entusiasme que sempre ha caracteritzat la tasca de l’expresident. “Vull que Terra Vitium sigui una associació activa i dinàmica”. En l’actualitat, VT està integrada per les dues patronals del sector, Institut del Cava i UVIPE, i dos dels sindicats que agrupen el col•lectiu de viticultors, Unió de Pagesos i JARC. “També hi ha contactes amb l’Associació de Viticultors i esperem que ben aviat s’incorporin a Terra Vitium”. Per la seva banda, Guilera diu que confia plenament en el seu substitut perquè és un cavista i viticultor que ha practicat sempre amb l’exemple a Caves Gramona. “I a més té al seu favor el factor de la joventut”, fa notar Pere Guilera. En canvi, l’expresident no s’està de remarcar que els treballadors del sector del cava tenen uns bons sous i que ara l’objectiu hauria de ser poder oferir als viticultors un bon preu per al raïm. En nom d’Unió de Pagesos, Josep Marrugat remarca la importància de preservar les vinyes i el territori. “Més enllà de les diferències que es detecten a la Taula Interporfessional, no hem de perdre de vista que la pèrdua de la capacitat productiva de la terra és irreversible”. Marrugat afegeix que només amb una estabilitat territorial hi ha explotacions econòmicament rendibles.