Valoració de la CUP de la proposta de pressupostos municipals 2012 realitzada per CIU i el PSC.

Donat que en el plenari del proper dimarts l’equip de govern durà a aprovació els pressupostos municipals de 2012, des del grup municipal de la CUP volem fer un seguit de consideracions al respecte:

* Volem denunciar com s'han elaborat i treballat aquests pressupostos per part de l’equip de govern. D’entrada no ha estat una proposta gens participativa, ni amb la ciutadania ni amb la resta de grups municipals de l’oposició (excepte el PSC), els quals no s'han tingut en compte per elaborar la proposta que es portarà a aprovació en el plenari. Tant és així, que la CUP s’assabenta que existeix una proposta definitiva de pressupostos a través de la premsa quan l’equip de govern fa la convocatòria d’Audiència Pública.

* Els grups de participació ciutadana que s’havien creat en els pressupostos de 2009 i 2010, no només no s’han convocat en aquesta ocasió, sinó que s’elimina definitivament la partida de pressupostos participatius, gràcies a l’acord amb el PSC. També volem destacar el fet que les inversions aprovades en els grups de participació de 2009 i de 2010 encara no s’han executat ni tant sols s’ha informat de l’estat en el que es troba a les persones que van participar-hi. Per altra banda, volem denunciar el fet que en els pressupostos de 2011 hi havia una partida destinada a pressupostos participatius (un total de 400.000 euros) i que a dia d’avui no se’n sap res (no s’ha creat cap grup de treball). Per tant, demanem explicacions a l’equip de govern sobre on són i què s’ha fet amb aquests diners.

* Igualment, el govern, a diferència d’anys anteriors no ha fet arribar la proposta consensuada amb el PSC a les associacions de veïns de la Vila. Amb tot podem afirmar que les “retallades” doncs, també arriben en el funcionament democràtic de l’Ajuntament de Vilafranca.

* Denunciem la falta de transparència i l'actitud del govern i del principal grup de l’oposició a l'hora de portar al ple aquests pressupostos. CIU i PSC han fet prevaldre novament el seu acord i la seva majoria per a tirar endavant les seves propostes, tal i com ja ha succeït en diferents ocasions durant aquest any amb propostes com els pressupostos de 2011, les ordenances fiscals 2012 o el càrrec de confiança. Aquella actitud que tant havia denunciat CIU quan era a l’oposició és ara la seva pràctica de govern. Constatem, doncs, que a dia d’avui existeix una sociovergència governamental a Vilafranca, a través d’una sèrie d’acords que tant la resta de grups municipals com la població en general desconeixem. Per això, demanem responsabilitat política a aquests dos grups municipals per tal que facin públics els acords de legislatura als qual han arribat. També els volem recordar que encara que disposin d’una majoria en el plenari (a través dels quasi 9.000 vots obtinguts), hi ha prop de 17.000 persones (abstencions, blancs, nuls o vots a altres formacions) que no els han donat el seu suport. Motiu pel qual és més imrpotant que mai crear mecanismes i espais de participació per a la població.

* En contraposició a la política de “despatx” i de porta tancada practicada per aquests dos partits des de la CUP hem treballat des de la transparència i la participació ciutadana a través d’una assemblea oberta (celebrada el passat 14 de desembre) a tota la població, amb la voluntat de portar el debat de pressupostos al conjunt de la població i, recollir les inquietuds i aportacions d’aquesta. Durant l’assemblea una quarantena de persones van participar del debat.

* L’Assemblea de la CUP va servir per a presentar la proposta de pressupostos del govern i PSC, explicar la situació econòmica de l’Ajuntament (exercici que no s’ha fet mai des del govern) i decidir el sentit del vot de la CUP als pressupostos de 2012. En aquest sentit, es va decidir el vot contrari per unanimitat dels presents, entre d’altres motius perquè no han estat uns pressupostos participatius ni algunes de les propostes han estat consensuades o treballades amb la població.

* Per altra banda, l’assemblea també va servir per recollir les propostes i les prioritats pressupostàries dels presents. Destaca per sobre de tot les prioritats d’inversió en les persones (a nivell de drets socials) i de foment de l’ocupació, en contraposició a les propostes d’inversió en totxo, o altres despeses menys prioritàries, que presenta el govern de CIU i del PSC.

* Hi ha alguns aspectes de la proposta de pressupost feta pels grups de CIU i del PSC que volem destacar:

- Valorem de manera molt negativa que desaparegui la partida de participació ciutadana, sense ni tant sols deixar espai al debat a la comissió formada expressament per a treballar aquest tema (comissió de seguiment dels pressupostos participatius).

- Continua sense implementar-se la recollida selectiva porta a porta. Al contrari, el cost de la recollida de residus augmenta.

- La proposta de Centre de coneixement del Vi representa la cessió d’un espai públic per a un ús privat. Defensem la creació d’un equipament públic i d’ús social pel barri i per la Vila a través de la participació de la ciutadania.

- Quan es parla d'equipaments, cal fer-ho en el marc d'un Pla d'equipaments participatiu, on es valorin les necessitats de la vila, barris i persones, i no com un intercanvi de cromos o d’eslògans electorals entre el PSC i CIU.

* Volem destacar també algunes de les propostes sorgides de l’assemblea i que els regidors de la CUP defensaran en el ple municipal:

- Municipalització de l’edifici de l’Incavi (amb la participació de la població).
Elaboració d’un Pla d'equipaments participatiu.

- Espai per a joves (equipament). Volem conèixer el perquè Cal Berger ha quedat totalment aparcat i demanar les responsabilitats pertinents per les inversions realitzades fins al moment en allà.

- Prioritzar el desenvolupament del Centre cívic de l’Espirall (com espai de cohesió social).
- Apostar pel Vinseum (amb un model de gestió 100% públic).

- Donar sortida a la Casa Fortuny (a la Rambla de Sant Francesc).

- Desenvolupar un projecte d’usos de la muntanya de St. Jaume (que va tenir un cost de 500.000 euros).

- Reducció de sous del consistori i marcar un “sostre” salarial pels regidors, grups municipals i càrrecs de confiança, segons el salari mitjà dels vilafranquins/es.

- Utilització del lliure programari, per tal d’estalviar les llicències que es paguen a grans multinacionals.

- Privatitzar el cost de les llums de Nadal.

- Model de gestió transparent en les ajudes, subvencions, convenis, a entitats. Donar a conèixer els criteris que es fan servir per assignar ajudes, subvencions, etc.

- Eliminar hores extres dels treballadors/es de l’Ajuntament per tal de fomentar la contractació.

- Eliminar la partida de despesa informàtica (que ascendeix als 250.000 euros).

- Realitzar la recollida selectiva porta a porta com a instrument de reducció de la despesa en la recollida d’escombraries.

- Elaborar una “carta dels drets socials” i que sigui una prioritat per part del govern a través de la regidoria de drets socials.

- Adquisició d'habitatges per part de l’Ajuntament, per tal de crear una borsa municipal d’habitatges.

- Potenciar els horts urbans i crear-ne de nous.

- Potenciar i desenvolupar l’Oficina Municipal del Treball, com a instrument clau de foment del treball en temps de crisi.

- Crear cooperatives de crèdit local per tal d’ajudar a tirar endavant els projecte de les persones del territori.

- Reduir la despesa de la policia local (actualment representa el 6,56% del pressupost total).

- Introduir mesures d’estalvi energètic.

En definitiva, des de la CUP entenem que el pressupost municipal és una de les eines més importants de les que disposa l’Ajuntament per treballar i donar solucions a les greus problemàtiques socials que existeixen al nostre municipi, agreujades amb l'actual crisi deguda a la fallida de l'actual sistema econòmic, i sobre tot per les errònies polítiques socioeconòmiques per intentar salvar un sistema caduc i que s'ha demostrat totalment fracassat. És per tot això que des de la CUP hem enfocat les nostres propostes i formes de treball en tres eixos bàsics, per mirar de presentar una alternativa assumible per tots, que ens permeti encetar el camí cap a la justícia social: transparència, participació i drets socials.