Valoració de la CUP dels pressupostos municipals pel 2011

La CUP ha treballat els darrers 3 mesos per aconseguir uns pressupostos municipals adaptats a la greu situació de crisi econòmica i, per extensió social, que actualment pateixen i, previsiblement seguiran patint moltes famílies i persones de Vilafranca. Des de la CUP valorem que aquests pressupostos no han de ser el cromo ni la foto de presentació de cara a les eleccions municipals d'aquest any, encara que alguns partits sembla que així ho pretenen. Entenem, doncs, que lluny de partidismes i tacticismes electorals el que cal ara, com el que calia al 2010, és facilitar uns pressupostos que assegurin que les famílies i persones que ho necessitin, tinguin el suport i la col·laboració de l'Ajuntament.
En aquest context des de la CUP hem apostat i defensat un model pressupostari que garanteixi el suport econòmic a totes les famílies/persones que ho necessiten i en evitar despeses i inversions innecessàries o totalment prescindibles, que d'altra manera impedirien la implementació de les polítiques socials necessàries per assegurar i garantir un model basat en la igualtat d'oportunitats i la justícia social.

Tot i que algunes de les propostes de la CUP per aquests pressupostos ja van ser demanades i incorporades en els pressupostos del 2010 i a dia d'avui resten pendents de realització, des de la CUP entenem que el que ara és imprescindible és que la ciutadania sàpiga que l'Ajuntament els correspondrà i serà solidari -com hauria de ser sempre – i ajudarà a tothom que així ho necessiti, per tal d'evitar situacions de discriminació, d'injustícia o d'exclusió social.

Per això, des de la CUP hem traslladat un seguit de propostes a l'equip de govern, el qual s'ha compromès a tirar endavant:
  • Que les llistes d'espera a serveis socials es mantinguin per sota dels 15 dies de mitjana.
  • Garantir el ple dret a l'ensenyament, tant en menjadors, activitats com en l'accés al material, segons les necessitats econòmiques de cada col·lectiu.
  • El criteri per a les ajudes dels llibres de text dependrà de factors econòmics i es rebutjarà la fórmula de gratuïtat per a tothom, ja que no s'adequa a una realitat desigual i respon a paràmetres purament populistes.
  • Garantir els ajuts a les famílies/persones més necessitades socialment i econòmica.
  • Evitar la fórmula d'ajuts universals o per col·lectius genèrics (gent gran, joves...) i oferir les ajudes segons el nivell de renda i capacitat econòmica de cada família/person
  • Posar en marxa el porta a porta al barri del Centre durant el 2011.
  • Rehabilitar del carrer St. Pere amb un pla de dinamització de la zona.
  • Prioritzar la rehabilitació d'habitatges de forma activa, anant a buscar els propietaris d'habitatges antics i buits, ampliant la borsa d'habitatges socials de l'Ajuntament per assegurar el dret a l'habitatge a la població.
  • Oferir prioritàriament les actuacions que es realitzin a la via pública o les inversions en general a les empreses localitzades a Vilafranca.
  • NO realitzar la segona fase de l'aparcament de l'Espirall fins que no es determini la seva necessitat, entenent que aquesta no és per ara una actuació imprescindible.
  • Coordinar els departaments de Serveis Socials, Foment de l'ocupació i Habitatge per tal de donar un servei integral a les famílies/persones de la Vila, optimitzant així els recursos i els temps.
  • Oferir la formació ocupacional adequada al perfil dels usuaris/es de serveis socials i les empreses del municipi.
  • Crear un observatori d'anàlisi de la realitat del mercat de treball, per tal que les actuacions que es diguin a terme des de Vilafranca (plans d'ocupació, formació...), s'adeqüin a la realitat i a les necessitats del municipi i comarca.
  • NO invertir 400.000€ al Vinseum.
  • Donar suport al programa RESPIR.
  • Continuar amb el desenvolupament del projecte d'Oficina Municipal de Treball, que des de la CUP portem defensant des de fa més de dos anys.
  • Creació de cooperatives i impulsar els micro crèdits per a la creació de cooperatives i/o noves empreses vinculades al territori i amb caràcter social.
  • Continuar amb l'eliminació de les barreres arquitectòniques a la via pública i edificis municipals.
  • Obrir una línia d'ajuts (copagament) pels comerciants per tal d'adequar els establiments a la normativa relativa a barreres arquitectòniques utilitzant empreses de Vilafranca o cooperatives de treballadors/es creades per a fer petites actuacions a la via pública.
  • Continuar amb el desenvolupament de la Xarxa d'horts urbans.
  • Mantenir el 0,7% del pressupost municipal en l'àmbit de la cooperació i la solidaritat internacional.
INVERSIONS
  • Centre Cívic de l'Espirall (Llei de barris)
  • Rehabilitació del Mercat de Sant Salvador
  • Mercat de la Pelegrina
Propostes NO acceptades pel govern:
  • Mediació amb les entitats financeres i propietaris per tal d'evitar desnonaments i garantir el dret a l'habitatge.
  • Creació d'una unitat d'actuació ràpida per a Via Pública.
  • Creació de plans d'ocupació locals propis vinculats a l'economia local.
  • Creació del Patronat de Cultural.
  • Implicar a les famílies que reben ajuts de serveis socials en feines o tasques socials (acompanyar avis i àvies, rehabilitació d'habitatges o locals amb ús social) com a mecanisme de retorn a la societat.
  • Rebaixar les aportacions als grups municipals, i regidors i regidores.
  • Augmentar l'import destinat a pressupostos participatius.