Valoració de la CUP sobre els pressupostos municipals de 2013

La CUP considera que amb aquesta proposta de pressupostos es consoliden un seguit de retallades, no només econòmiques, sinó també una retallada democràtica, ja que s'incompleix una moció aprovada per tots els grups municipals al ple municipal l'any 2008 que demanava la creació de grups de participació ciutadana per l'elaboració dels pressupostos municipals. A hores d'ara, tampoc s'han executat els resultats dels processos de participació ciutadana dels pressupostos de l'any 2009 i 2010. És irresponsable no assumir el compromís del govern amb la ciutadania i no haver comunicat el retard als participants en els processos. Per altra banda, la partida assignada per aquesta finalitat per l'any 2011 ha desaparegut del mapa.

La nostra proposta, que venim formulant des que vam entrar a l'Ajuntament, és la necessitat que els pressupostos siguin participatius i oberts a la població, però no es compleix, tot i que es va aprovar l'any 2008 amb el suport del partit de l'actual govern.

Per altra banda, des de la CUP apostem directament per uns pressupostos socials i que fomentin l'ocupació, però aquests són uns pressupostos que no aposten per donar suport a totes les famílies i persones que estan patint la crisi. El pressupost només visualitza la disminució d'ingressos i la deslleialtat institucional de la Generalitat amb els seus compromisos econòmics  (l'Ajuntament acaba assumint les retallades fetes per la Generalitat, la qual cosa serà insostenible a mitjà termini). Igualment trobem a faltar mesures de suport a les petites empreses i als autònoms en matèria fiscal, així com articular un pla estratègic per a la creació d'ocupació. També des de la CUP proposem mesures per estimular i incentivar l'autoocupació mitjançant subvencions, per a les persones que han deixat de percebre ingressos i vulguin iniciar-se com a autònoms. Aquesta ocupació permetria crear cooperatives laborals.

També des de la CUP hem fet propostes de racionalització de la despesa municipal: l'any passat ja vàrem demanar de centralitzar serveis municipals en el mínim possible d'edificis, fet que ens permetria una menor despesa i una millor gestió.

Volem també mesures urgents per garantir el dret a l'habitatge. No pot ser que en aquest moment qualsevol família o persona que sigui desnonada no tingui un sostre. La rehabilitació que proposa cada any el govern és una mesura a mitjà termini que a més, no incrementa el parc d'habitatge públic.

Creiem també que cal centralitzar i professionalitzar la gestió de serveis culturals com el Vinseum, Escola de Música, Escola Arsenal o l'Auditori, de forma que tinguem també una gestió econòmica professional dels recursos econòmics que reben.

Per altra banda, fruit de la legislació espanyola, ens trobem davant de situacions que per la CUP són inacceptables, com el fet que el pressupost dediqui el mateix per a serveis socials que per pagar el deute amb bancs i caixes (6%). La nostra postura en aquest sentit és clara: cal insubmissió a la legislació espanyola, ja que el nostre objectiu és també la independència immediata.

Valoració sobre la participació en els pressupostos

Incompliment de l’acord del ple del mes d’octubre de 2008 pel qual es creava una Grup de participació ciutadana i l'incompliment de l’article 92 del ROM

La participació dels ciutadans i ciutadanes en el govern municipal es pot articular a través de l'exercici dels drets de petició, de proposta o de precs i preguntes al Ple, en els termes que s'esmenten als articles següents.

L’Ajuntament ha de garantir especialment la plena participació ciutadana en el procés d’estudi, anàlisi i reflexió previ a l’aprovació pel Ple dels pressupostos municipals anuals. Independentment de la celebració d’una sessió d’audiència que ja preveu l’article 84, s’han de crear fórmules diverses d’intervenció i de participació de la ciutadania i de les entitats en el debat pressupostari (creació de comissions de participació amb presència de ciutadans i ciutadanes i d’entitats, dret de fer arribar a l’Ajuntament propostes i suggeriments –verbalment, per escrit o per via telemàtica-, sessions a nivell de barris, etc.).

Davant d’això la CUP volem exposar:

1. La partida pressupostària per pressupostos participatius de 2011 no es va desenvolupar i els diners han desaparegut.

2. Els projectes sorgits dels grups de participació ciutadana 2009 i 2010 encara resten pendents de desenvolupar.

3. No s’ha produït un procés informatiu als participants de les edicions anteriors sobre l’estat dels projectes aprovats ni els motius pels quals aquests no s’han desenvolupat.

4. Mesures o acords adoptats en el ple per tal de potenciar la participació ciutadana i no implementats:

a. Consell de la Vila (finals de 2010).

b. Grup de participació ciutadana dels pressupostos participatius (aprovat el 2008).

Sobre el deute i interessos

Hem demanat que negociïn de nou els interessos i terminis de pagament dels préstecs en condicions favorables per l’Ajuntament. Ni ho han provat. Unes quantes empreses privades i partits polítics, han renegociat el seu deute i ho han aconseguit.

Considerem que el deute que té l’Ajuntament amb diverses entitats financeres és il·legítim doncs estem pagant el deute a uns bancs i caixes que en alguns casos han estat rescatades amb els nostres impostos. Prioritzar el pagament del deute bancari es fa en detriment del suport a les famílies afectades per la crisi i dels drets dels i les treballadores municipals.

L’import destinat l’any passat a pagar deute era d’aproximadament 2.400.000€ que representen un 6% del pressupost que era de 40.000.000 La quantitat destinada per l’any vinent és de 2.659.163 que representa el 7%.

Propostes concretes de la CUP fruit del procés de participació. Tres assemblees. Que proposem?

300.000€ per comprar el deute de les famílies en procés de desnonament avalat pels informes dels serveis socials. S’hauria d’estudiar l’import màxim per família. Nosaltres pensem al voltant de 30.000€. Això ens permet:
- Evitar el desnonament d’algunes famílies i garantir el dret a l’habitatge.
- Evitar l’endeutament de per vida de les famílies amb bancs i caixes.
- Adquirir i ampliar el número d’habitatges socials i incorporar-lo a la borsa municipal d’habitatge.
- Evitar que l’habitatge es quedi buit.
- Evitar que el banc o caixa continuï fent negoci amb els habitatges desnonats.

Obertura de solars buits, juntament amb un reglament de solars buits i reformulació de l'IBI per incentivar la cessió de solars buits. Els solars cedits podrien tenir diferents finalitats segons les seves característiques i localització, com parcs espais oberts, parc infantil, horts urbans, pàrquing...

300.000€ de Suport a l’autocupació. Subvencionar el pagament dels autònoms i impostos municipals durant 1 any a persones aturades amb un projecte d’auto ocupació. L’import subvencionat l’haurien de retornar si el projecte continua funcionant 1 any després. Suport en les declaracions trimestrals d’IVA i IRPF.

300.000€. Creació de cooperativa de crèdit per donar suport a l’ofec creditici que pateixen els autònoms i les petites empreses per part de la banca, de forma que puguem ajudar a garantir la liquidat d’aquestes empreses.

Programari lliure. En lloc de continuar invertint en programari de pagament començar a instal·lar programari lliure en els ordinadors que no requereixin connexions a d’altres administracions públiques. El programari lliure, no requereix de l’inversió constant en ordinadors.