Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

El nou procés de regularització fa 'visibles' 700 'sense papers' que resideixen a la vila

L’allau de sol•licituds dels immigrats col•lapsa l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament.

El procés extraordinari de regularització dels ‘sense papers’ que el govern espanyol acaba d’obrir serà una bona manera per als ajuntaments per saber quantes persones immigrades viuen al seu municipi en situació irregular. De moment, per l’Ajuntament de Vilafranca ja n’han passat unes 700 per demanar el certificat d’empadronament que necessiten per regularitzar la seva situació.

L’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament està aquests dies que treu fum. Entre els documents que els ‘sense papers’ han d’aportar per demanar la seva regularització a l’estat espanyol (en el procés extraordinari que va començar dilluns) hi ha el certificat d’empadronament, el qual han de sol•licitar als ajuntaments on estan empadronats. Amb aquests certificats han d’acreditar que residenixen a l’estat espanyol amb anterioritat al 7 d’agost del 2004. Per això, el certificat és una bona manera per fer aflorar tots els ‘sense papers’ que viuen a cada un dels municipis de l’estat. En el cas de Vilafranca, des del passat 1 de desembre i fins ahir djous, unes 700 persones (quasi un 2% de la població) ja l’han demanat per poder regularitzar la seva estada. De fet, el procés s’adreça sobretot als empresaris que tenen contractats de manera irregular immigrats ‘sense papers’ per fer aflorar així l’economia submergida, equiparant els drets i deures dels seus traballadors a la resta de la població. A tot l’estat hi ha 160 oficines de l’Administració on els empresaris es poden adreçar i fer arribar la documentació necessària, entre la qual el certificat d’empadronament, a més del certificat de penals i els contractes signats per l’empresari i el treballador. A l’Alt Penedès, les oficines més properes són les de la Seguretat Social de Vilanova i d’Igualada.

Col•lapse.

Els veïns que s’han acostat aquests darrers dies a l’Oficina d’Atenció Ciutadana han vist cues més llargues del que és habitual. I és que els immigrats que hi han anat a demanar el certificat d’empadronament per demostrar que fa com a mínim mig any que viuen a Vilafranca han estat al voltant del 70% del total de persones que hi han anat per fer algun tràmit. Entre els més previsors, el mes de desembre van ser 82 els immigrats que van sol•licitar el document i 486 més ho van fer al llarg del gener. Però l’allau ha arribat en els darrers dies. Des de l’1 de febrer i fins ahir dijous (en només vuit dies hàbils) s’han registrat 300 sol•licituds. El procés extraordinari de regularització que va començar dilluns s’allargarà fins al proper 7 de maig. Els ‘sense papers’ que van a l’oficina són conscients que la seva vida depèn del certificat. “S’agafen a ell com a un ferro roent”, diu Argemí Curto, cap de l’oficina. Saben que per evitar la repatriació han d’acreditar que estan empadronats a l’estat des d’abans del 7 d’agost. Si no ho poden demostrar, no dubten a demanar si es pot fer la vista grossa i falsejar el document. Alguns dels que hi han anat, per només una diferència de dos o tres dies, no han pogut aconseguir el certificat. D’altres poden demostrar a través de factures o de comptes bancaris que fa més temps que viuen a Vilafranca, però si per la raó que sigui no s’han empadronat, les regles del joc són en aquest cas extremadament estrictes. Entre els menys afortunats tampoc no hi falten els que demanen poder parlar directament amb l’alcalde. A tota aquesta càrrega s’han d’afegir els problemes de comunicació entre l’equip de l’oficina i els immigrats.

Falta d’informació.

Joana Sánchez, responsable del Pla per la Convivència, considera que en aquest procés l’administració central ha fet recaure sobre els ajuntaments una responsabilitat que han d’exercir sense tenir els recursos ni, sobretot, la informació exacta del que havien de fer. Per exemple, se sabia que es demanaria el certificat d’empadronament, però no se sabia que únicament serien vàlids amb la signatura de l’alcalde i del secretari de l’Ajuntament, un fet que ha portat maldecaps a més d’un consistori. Assegura que moltes de les persones arriben a l’Oficina d’Atenció Ciutadana amb una bona informació que els han donat els sindicats, però amb el problema que ni tan sols les centrals sindicals han disposat de tota la informació sobre com s’executaria el procés, una falta d’informació que està portant problemes. Per això, Joana Sánchez assenyala que els treballadors de l’Ajuntament rebran en els propers dies una jornada formativa, mentre que també se n’està organitzant una altra per als empresaris, entre els quals detecten també un elevat grau de desinformació. El que també es recomana als immigrats és que abans de formular la seva regularització a les oficines de la Seguretat Social s’assegurin bé que tenen tota la documentació que se’ls demana, buscant assessorament als sindicats. Malgrat el desordre que hi pot haver en els primers dies de regularització, Joana Sánchez assegura que l’Ajuntament és conscient de la importància d’aquest moment i que els treballadors de l’oficina fan tots els esforços possibles per facilitar el procés.

www.el3devuit.com