Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

La CUP assegura que l’estació de regionals és una cortina de fum per fer una gran urbs fins a la Gra

L’esquerra independentista creu que el debat real ha de ser el model de ciutat i de comarca.

La Comissió d’Urbanisme de la CUP va comparèixer en roda de premsa per escenificar un rebuig frontal “a l’illa urbana” que projecta, segons van mantenir, el PSC des de Barcelona. “No volem que se’ns imposi un model de territori, basat en un creixement desmesurat, amb l’excusa que així tindrem aquesta nova estació”. Per a la CUP, el debat sobre l’estació de trens regionals és en realitat el debat sobre el model de ciutat i territorial.

La posició de la Candidatura d’Unitat Popular és fruit d’un procés de debat intern propiciat arran de la jornada tècnica organitzada a l’Ajuntament en què va participar el tècnic ferroviari de la Generalitat, Xavier Flores. La CUP considera que hi ha dues propostes viables per emplaçar l’estació de trens regionals. En primer lloc, desviar els trens de la línia d’alta velocitat a la de rodalies, fet que augmentaria en tres minuts el recorregut. Aquesta opció, per la qual s’inclina la CUP, requeriria trens bitensió. La segona, una estació en uns terrenys “al nord de la base de muntatge”, i no a l’espai que quedaria alliberat, quatre hectàrees presumiblement, quan la base de muntatge passi a ser base de manteniment. La CUP manté l’existència de dues alternatives: “Si volem ser una gran zona urbana al voltant de Vilafranca, o si volem un creixement més moderat, assumible, sostenible i que permeti el desenvolupament d’uns serveis de qualitat per a tothom”. La CUP denuncia que “no hi ha dubte que el model desitjat per l’equip de govern PSC-ERC-ICV i la Generalitat és el de la gran zona urbana”. Per tant, conclouen, es pot afirmar que “la Generalitat es mostra a favor que Vilafranca dobli el nombre d’habitatges en els pròxims 25 anys i també que l’estació de trens regionals es faci als afores de Vilafranca, ja que aquesta opció comportaria la urbanització de tota la zona entre Vilafranca i la Granada”. La Comissió d’Urbanisme de l’esquerra independentista s’ha mostrat extremament crítica amb el Pla General d’Ordenació Urbana de Vilafranca, aprovat en la passada legislatura, i argumentaven: “De què serveix que es planifiqui Vilafranca si després, a la primera de canvi, posem projectes sobre la taula que faran desviar i desvirtuar el creixement plantejat a tota la ciutadania i als grups polítics?”. La CUP, que ja va titllar de desmesurat el Pla General, per l’elevat nombre de noves zones urbanitzables que preveia, considera una burla que es plantegi en un espai tan curt de temps la urbanització de terrenys no urbanitzables segons el Pla General, en referència a les onze hectàrees de la base de l’AVE i el nombre indeterminat que en un futur podria tenir aquesta estació de trens regionals, terrenys, tots, d’ús agrícola fins ara.

Denuncien que el govern de Vilafranca no respecta el planejament aprovat Alhora, des de la CUP, s’ha fet èmfasi sobre la manca de garanties per fer una estació de trens regional: “No hi ha partides pressupostàries, ni estudis de viabilitat, ni compromisos per escrit de Fomento o la Generalitat, només tenim paraules. Si realment Fomento ho tingués clar ens hauria deixat fer l’estació de regionals al centre, tal com estava planificada per l’Ajuntament en un inici, que ampliava les vies per sota del carrer Comerç”. La CUP també ha recordat, d’acord amb el que es va parlar en la jornada tècnica que es va fer a l’Ajuntament, que aquests trens regionals “no seran ni per a estudiants ni per a treballadors. El preu serà molt més alt, això no ho diuen, només venen que en 20 minuts estarem a Barcelona”. Tot i així, la CUP ha ratificat la seva posició favorable als trens regionals per la seva condició de transport públic. Finalment han emplaçat el govern municipal a obrir un debat amb tots els sectors socials sobre el model de ciutat i/o de comarca que desitgen.

www.el3devuit.com