Els ecologistes adverteixen que és “qüestió de temps” l’arribada del 4rt Cinturó a Vilafranca
18/11/2005
El socialista Labandera diu que Estat i Generalitat aposten per l’autovia Vilafranca-Abrera per Martorell.
“La inclusió del Quart Cinturó en el conveni de carreteres per Catalunya entre el Ministeri de Foment i la Conselleria de Política Territorial trenca el procés de debat i estudi encetat per la Generalitat” ha denunciat la plataforma ecologista Salvem el Penedès, tot i l’acord anunciat per ERC en que es buidava aquesta partida de contingut. Salvem el Penedès considera el procés “mancat de garanties democràtiques que suposa la signatura d’aquest conveni mentre s’està pendent de la tramitació del Pla d’Infraestructures de Transport de Catalunya. Volem manifestar la nostra indignació davant l’anunci que en l’acord entre el Ministeri de Foment i la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques es dóna via verda a la construcció de la B-40, altrament coneguda com a Quart Cinturó o autovia orbital, entre Terrassa i Abrera”. Salvem recorda que “es vol construir el Quart Cinturó o l’Autovia del Mediterrani o desdoblament de la N-340 o A7 entre Abrera i Vilafranca. D’aquesta manera es consolida el corredor viari interior per la franja del prelitoral català i que vol finalitzar el seu recorregut al Baix Penedès i al Maresme”. El conveni signat entre el Ministeri de Foment i la Generalitat preveia, entre d’altres, una Autovia A-7 entre Vilafranca del Penedès i Abrera pressupostava amb 90,25 milions d’euros i la B-40 Abrera-Terrassaper valor de 165 milions d’euros. Salvem demana “la congelació del conveni signat, pendent de la tramitació del Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya, que ha de facilitar el debat tècnic, ciutadà i polític necessari. Un debat imprescindible encara pendent” Des de fa 10 anys hi ha una intensa campanya d’oposició a la construcció del Quart Cinturó “no només per l’impacte ambiental que suposaria, sinó per la fragmentació territorial i pel foment de l’especulació urbanística que suposa”, ha recordat la plataforma ecologista que reivindica haver fet “una reflexió seriosa sobre la mobilitat que, amb l’aparició, consolidació i implantació del concepte de sostenibilitat, ha forçat les administracions a afrontar l’ordenació de xarxes de transport dins una planificació territorial integrada, tenint el compte el transport públic com a eix principal de treball”. Salvem subratlla alhora el paper constructiu de l’oposició al 4rt Cinturó amb “propostes d’articulació de la xarxa viària i ferroviària, a més d’altres estudis tècnics sobre la modulació de les xarxes i estudis comparatius sobre xarxes de comunicació en l’àmbit europeu, els quals han posat de relleu la necessitat d’adreçar les noves inversions a la millora i creixement de la xarxa ferroviària i de la xarxa viària secundària. Tenim solucions per als problemes de mobilitat més sostenibles, com ara la millora de la xarxa de carreteres, l’eliminació dels peatges i la potenciació d’un model de transport públic basat en el ferrocarril”. Finalment els ecologistes critiquen el Pacte del Tinell perquè “el Partit Socialista de Catalunya ha fet valdre els seus compromisos amb molta més força que els d’Esquerra Republicana de Catalunya i Iniciativa per Catalunya-Els Verds amb el territori. Tot semblava apuntar que la presència d’ERC i IC-V en el govern, dues forces que han estat integrades en la CCQC des dels seus inicis, haurien pesat molt més, i haguessin ajudat, si més no, a la racionalitat i reorientació de les inversions en xarxes de mobilitat. Lamentem que el seu pes específic en possibilitar un govern d’esquerres i el seu sosteniment no hagin possibilitat reorientar de manera ferma i decidia la planificació de les xarxes de transport. Des del nostre punt de vista, la construcció del Quart Cinturó és una clara vulneració del Pacte del Tinell i la més greu acció contrària al seu clausulat”. Finalment la plataforma ecologista ha censurat l’afirmació que va fer el conseller Nadal al President del Consell Comarcal Ramon Xena, segons va explicar aquest darrer, en què deia que “si els polítics i els empresaris volien el 4t cinturó, aquest es faria) com a molt desafortunada i antidemocràtica ja que exclouen d’entrada, el parer i el paper de la ciutadania, de la democràcia participativa i de la transparència”.
L’embolic de l’Autovia Vilafranca-Abrera.
Les declaracions i contradeclaracions a l’entorn del Quart Cinturó han sembrat els dubtes sobre les intencions del Ministeri de Foment i de la Conselleria de Política Territorial de la Generalitat a l’entorn de la construcció d’una nova via ràpida de comunicació que ha de travessar el Penedès on, alguns, veuen el propòsit de fer el qüestionat Quart Cinturó. Aquesta sembla, si més no, l’opinió del diputat republicà Miquel Carrillo, que advertia en roda de premsa contra la possibilitat que es fes “una variant de la N-340 que sigui un Quart Cinturó encobert”. Per al diputat socialista Roberto Labandera, bo i admetent els dubtes generats per la interpretació que uns i altres fonts fan de l’afer, la qüestió és més clara. El parlamentari del PSC ha assegurat que l’anomenat Quart Cinturó, un itinerari de Vilafranca a Abrera que transitaria pel nord de l’Alt Penedès “no està previst pel Govern espanyol ni la Generalitat de Catalunya”. Labandera ha manifestat, en canvi, que sí s’ha pressupostat el tram Abrera-Terrassa, el Quart Cinturó “un nom maleït” segons Labandera que rep oficialment el nom de B-40 i que s’hauria d’iniciar el 2006. Però ha assegurat, en canvi, que l’anunciada i inicialment pressupostada via Vilafranca-Abrera pel Ministeri de Foment, amb 90 milions d’euros, “no es concep com a IV Cinturó sinó com a desdoblament de l’N-340”. Labandera ha matisat les declaracions de Miquel Carrillo que assegurava que ERC i el PSOE havien pactat una esmena per deixar aquesta partida pressupostària “a zero” assegurant que els 90 milions es mantenen però que no es faran efectius l’any vinent sinó en una data sense concretar abans de l’any 2012. A més, “la definició del traçat faroa que en comptes de travessar pel nord aniria pel corredor central, aquesta és la previsió”. Alhora ha assegurat que aquesta és també la previsió que conté “l’avanç de proposta del Pla Director” de l’Alt Penedès que es podria fer pública la propera setmana. Tot i això, les declaracions del diputat Miquel Carrillo i les gestions fetes per ERC al Congrés dels Diputats espanyol semblen indicar una altra cosa. ERC havia anunciat un acord amb el PSOE per eliminar la partida de 90 milions prevista amb l’epígraf A-7 Vilafranca-Abrera, després que s’anunciés un acord entre la Conselleria de Política Territorial i el Ministeri de Foment, ambdós amb titulars socialistes, en que es destinaven 90 milions a aquesta A-7 Vilafranca-Abrera.
ERC reitera que si no s’hagués pactat la retirada dels 90 milions s’hagués fet el Quart Cinturó
Aquesta setmana, lluny d’aclarir-se la qüestió, la diputada socialista a Madrid, Dolors Puig, semblava desautoritzar ERC en anunciar que “la Comissió de Pressupostos de la setmana passada va aprovar 5 esmenes del Grup Socialista per valor de 27 milions d’euros destinades a la construcció dels trams Vilafranca-Abrera” en declaracions recollides pel diari electrònic E-Notícies que destacava en portada que “el Quart Cinturó provoca una nova topada entre PSC i ERC”. Unes declaracions que van ser rebatudes acte seguit pel diputat republicà a Madrid, Joan Tardà, qui va assegurar novament que s’havien “eliminat les partides destinades als trams Vilafranca-Abrera i Terrassa-Granollers, els dos trams als quals ERC s’ha oposat” i afegia que “la supressió d’aquestes dues partides impossibilita el projecte de Quart Cinturó tal com estava concebut inicialment”. Tardà explicava que la iniciativa d’ERC per per”eliminar les partides destinades als trams Vilafranca-Abrera i Terrassa-Granollers, els dos trams als que Esquerra s’ha oposat perquè el projecte incial del Quart Cinturó s’havia concebut com una via per a desviar trànsit pesat cap a la frontera francesa i no pas una solució per als problemes de comunicació i interconnexió del Baix Llobregat i el Vallès. El mal anomenat Quart Cinturó no era la solució als problemes d’accessibilitat i circulació interna entre les dues comarques”. Labandera també ha incidit en aquest punt i ha fet saber que els pressupostos garantien la comunicació entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental a través del Quart Cinturó de Terrassa a Abrera, únic punt en que semblen coincidir republicans i socialistes. Però Labandera, en canvi, manté que el tram Granollers-Terrassa compta amb una partida destinada a “estudis de mobilitat” previs i que, en relació amb les declaracions de la diputada la socialista Dolors Puig, atorgant-se el mèrit d’haver obtingut una partida de 26 milions d’euros per al tram Vilafranca-Abrera es tractava de diners “per fer estudis que ja diran quin és el millor traçat” alhora que reiterava que la previsió governamental per a la nova carretera seria “pel corredor central, paral•lel a l’AVE, de Vilafranca a Martorell i d’aquí a Abrera”.
Labandera destaca la cessió de trams urbans de l’N-340 a Vilafranca i els Monjos.
La polèmica va continuar ahir mateix amb noves declaracions en les quals ERC posava de manifest novament la seva rotunda oposició al Quart Cinturó. Els diputats Joan tardà i Rosa Maria Bonàs requerien que “a partir d’ara la iniciatives de les obres per millorar la mobilitat i connectivitat del Vallès i del Baix Llobregat les lideri el Govern de Catalunya i el Departament d¡Obres Públiques de la Generalitat i sigui capaç de consensuar les obres amb els ajuntaments”. Bonàs també justificava no haver votat en contra del “paquet pressupostari de Foment” per, entre d’altres motius, “evitar que el PSC amb el suport d’altres grups hagués deixat el projecte de Quart Cinturó tal com estava inicialment”. La plataforma ecologista Salvem el Penedès que ha porta a terme una intensa campanya contra el IV Cinturó durant els darrers anys, amb el suport d’ERC i d’ICV, es mostrava més escèptica encara i assegurava que només era “qüestió de temps” que es fes el Quart Cinturó després que s’hagi aprovat la partida per fer el tram Abrera-Terrassa. Per aquesta carretera el Ministeri de Foment ha aprovat una partida de 165 milions d’euros, més 61 miliuons destinats a millores de comunicacions entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental per valor de 61,7 milions. Salvem, a més, lamentava que el PSC imposi, segons la seva opinió, els seus criteris per damunt d’ERC i d’ICV en la qüestió del Quart Cinturó. D’altra banda, Roberto Labandera insinuava que les declaracions contradictòries sobre xifres i pressupostos fetes per ERC i el PSC podien ser producte ‘una confusió entre els convenis signats entre el Ministeri de Foment i la Conselleria dse Política Territorial i els pressupostos generals de l’Estat. En aquest sentit, Labandera anunciava les importants partides destinades a diferents municipis de l’Alt Penedès, entre els quals va citar Vilafranca i els Monjos, per millorar i cedir la titularitat dels traçats urbans de la N-340 al seu pas pel centre del nucli urbà d’aquestes poblacions penedesenques. L’import de les aportacions de l’Estat es complementaria amb un plus per cada quilòmetre de carretera cedit de l’Estat al municipi.
http://www.el3devuit.com
“La inclusió del Quart Cinturó en el conveni de carreteres per Catalunya entre el Ministeri de Foment i la Conselleria de Política Territorial trenca el procés de debat i estudi encetat per la Generalitat” ha denunciat la plataforma ecologista Salvem el Penedès, tot i l’acord anunciat per ERC en que es buidava aquesta partida de contingut. Salvem el Penedès considera el procés “mancat de garanties democràtiques que suposa la signatura d’aquest conveni mentre s’està pendent de la tramitació del Pla d’Infraestructures de Transport de Catalunya. Volem manifestar la nostra indignació davant l’anunci que en l’acord entre el Ministeri de Foment i la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques es dóna via verda a la construcció de la B-40, altrament coneguda com a Quart Cinturó o autovia orbital, entre Terrassa i Abrera”. Salvem recorda que “es vol construir el Quart Cinturó o l’Autovia del Mediterrani o desdoblament de la N-340 o A7 entre Abrera i Vilafranca. D’aquesta manera es consolida el corredor viari interior per la franja del prelitoral català i que vol finalitzar el seu recorregut al Baix Penedès i al Maresme”. El conveni signat entre el Ministeri de Foment i la Generalitat preveia, entre d’altres, una Autovia A-7 entre Vilafranca del Penedès i Abrera pressupostava amb 90,25 milions d’euros i la B-40 Abrera-Terrassaper valor de 165 milions d’euros. Salvem demana “la congelació del conveni signat, pendent de la tramitació del Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya, que ha de facilitar el debat tècnic, ciutadà i polític necessari. Un debat imprescindible encara pendent” Des de fa 10 anys hi ha una intensa campanya d’oposició a la construcció del Quart Cinturó “no només per l’impacte ambiental que suposaria, sinó per la fragmentació territorial i pel foment de l’especulació urbanística que suposa”, ha recordat la plataforma ecologista que reivindica haver fet “una reflexió seriosa sobre la mobilitat que, amb l’aparició, consolidació i implantació del concepte de sostenibilitat, ha forçat les administracions a afrontar l’ordenació de xarxes de transport dins una planificació territorial integrada, tenint el compte el transport públic com a eix principal de treball”. Salvem subratlla alhora el paper constructiu de l’oposició al 4rt Cinturó amb “propostes d’articulació de la xarxa viària i ferroviària, a més d’altres estudis tècnics sobre la modulació de les xarxes i estudis comparatius sobre xarxes de comunicació en l’àmbit europeu, els quals han posat de relleu la necessitat d’adreçar les noves inversions a la millora i creixement de la xarxa ferroviària i de la xarxa viària secundària. Tenim solucions per als problemes de mobilitat més sostenibles, com ara la millora de la xarxa de carreteres, l’eliminació dels peatges i la potenciació d’un model de transport públic basat en el ferrocarril”. Finalment els ecologistes critiquen el Pacte del Tinell perquè “el Partit Socialista de Catalunya ha fet valdre els seus compromisos amb molta més força que els d’Esquerra Republicana de Catalunya i Iniciativa per Catalunya-Els Verds amb el territori. Tot semblava apuntar que la presència d’ERC i IC-V en el govern, dues forces que han estat integrades en la CCQC des dels seus inicis, haurien pesat molt més, i haguessin ajudat, si més no, a la racionalitat i reorientació de les inversions en xarxes de mobilitat. Lamentem que el seu pes específic en possibilitar un govern d’esquerres i el seu sosteniment no hagin possibilitat reorientar de manera ferma i decidia la planificació de les xarxes de transport. Des del nostre punt de vista, la construcció del Quart Cinturó és una clara vulneració del Pacte del Tinell i la més greu acció contrària al seu clausulat”. Finalment la plataforma ecologista ha censurat l’afirmació que va fer el conseller Nadal al President del Consell Comarcal Ramon Xena, segons va explicar aquest darrer, en què deia que “si els polítics i els empresaris volien el 4t cinturó, aquest es faria) com a molt desafortunada i antidemocràtica ja que exclouen d’entrada, el parer i el paper de la ciutadania, de la democràcia participativa i de la transparència”.
L’embolic de l’Autovia Vilafranca-Abrera.
Les declaracions i contradeclaracions a l’entorn del Quart Cinturó han sembrat els dubtes sobre les intencions del Ministeri de Foment i de la Conselleria de Política Territorial de la Generalitat a l’entorn de la construcció d’una nova via ràpida de comunicació que ha de travessar el Penedès on, alguns, veuen el propòsit de fer el qüestionat Quart Cinturó. Aquesta sembla, si més no, l’opinió del diputat republicà Miquel Carrillo, que advertia en roda de premsa contra la possibilitat que es fes “una variant de la N-340 que sigui un Quart Cinturó encobert”. Per al diputat socialista Roberto Labandera, bo i admetent els dubtes generats per la interpretació que uns i altres fonts fan de l’afer, la qüestió és més clara. El parlamentari del PSC ha assegurat que l’anomenat Quart Cinturó, un itinerari de Vilafranca a Abrera que transitaria pel nord de l’Alt Penedès “no està previst pel Govern espanyol ni la Generalitat de Catalunya”. Labandera ha manifestat, en canvi, que sí s’ha pressupostat el tram Abrera-Terrassa, el Quart Cinturó “un nom maleït” segons Labandera que rep oficialment el nom de B-40 i que s’hauria d’iniciar el 2006. Però ha assegurat, en canvi, que l’anunciada i inicialment pressupostada via Vilafranca-Abrera pel Ministeri de Foment, amb 90 milions d’euros, “no es concep com a IV Cinturó sinó com a desdoblament de l’N-340”. Labandera ha matisat les declaracions de Miquel Carrillo que assegurava que ERC i el PSOE havien pactat una esmena per deixar aquesta partida pressupostària “a zero” assegurant que els 90 milions es mantenen però que no es faran efectius l’any vinent sinó en una data sense concretar abans de l’any 2012. A més, “la definició del traçat faroa que en comptes de travessar pel nord aniria pel corredor central, aquesta és la previsió”. Alhora ha assegurat que aquesta és també la previsió que conté “l’avanç de proposta del Pla Director” de l’Alt Penedès que es podria fer pública la propera setmana. Tot i això, les declaracions del diputat Miquel Carrillo i les gestions fetes per ERC al Congrés dels Diputats espanyol semblen indicar una altra cosa. ERC havia anunciat un acord amb el PSOE per eliminar la partida de 90 milions prevista amb l’epígraf A-7 Vilafranca-Abrera, després que s’anunciés un acord entre la Conselleria de Política Territorial i el Ministeri de Foment, ambdós amb titulars socialistes, en que es destinaven 90 milions a aquesta A-7 Vilafranca-Abrera.
ERC reitera que si no s’hagués pactat la retirada dels 90 milions s’hagués fet el Quart Cinturó
Aquesta setmana, lluny d’aclarir-se la qüestió, la diputada socialista a Madrid, Dolors Puig, semblava desautoritzar ERC en anunciar que “la Comissió de Pressupostos de la setmana passada va aprovar 5 esmenes del Grup Socialista per valor de 27 milions d’euros destinades a la construcció dels trams Vilafranca-Abrera” en declaracions recollides pel diari electrònic E-Notícies que destacava en portada que “el Quart Cinturó provoca una nova topada entre PSC i ERC”. Unes declaracions que van ser rebatudes acte seguit pel diputat republicà a Madrid, Joan Tardà, qui va assegurar novament que s’havien “eliminat les partides destinades als trams Vilafranca-Abrera i Terrassa-Granollers, els dos trams als quals ERC s’ha oposat” i afegia que “la supressió d’aquestes dues partides impossibilita el projecte de Quart Cinturó tal com estava concebut inicialment”. Tardà explicava que la iniciativa d’ERC per per”eliminar les partides destinades als trams Vilafranca-Abrera i Terrassa-Granollers, els dos trams als que Esquerra s’ha oposat perquè el projecte incial del Quart Cinturó s’havia concebut com una via per a desviar trànsit pesat cap a la frontera francesa i no pas una solució per als problemes de comunicació i interconnexió del Baix Llobregat i el Vallès. El mal anomenat Quart Cinturó no era la solució als problemes d’accessibilitat i circulació interna entre les dues comarques”. Labandera també ha incidit en aquest punt i ha fet saber que els pressupostos garantien la comunicació entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental a través del Quart Cinturó de Terrassa a Abrera, únic punt en que semblen coincidir republicans i socialistes. Però Labandera, en canvi, manté que el tram Granollers-Terrassa compta amb una partida destinada a “estudis de mobilitat” previs i que, en relació amb les declaracions de la diputada la socialista Dolors Puig, atorgant-se el mèrit d’haver obtingut una partida de 26 milions d’euros per al tram Vilafranca-Abrera es tractava de diners “per fer estudis que ja diran quin és el millor traçat” alhora que reiterava que la previsió governamental per a la nova carretera seria “pel corredor central, paral•lel a l’AVE, de Vilafranca a Martorell i d’aquí a Abrera”.
Labandera destaca la cessió de trams urbans de l’N-340 a Vilafranca i els Monjos.
La polèmica va continuar ahir mateix amb noves declaracions en les quals ERC posava de manifest novament la seva rotunda oposició al Quart Cinturó. Els diputats Joan tardà i Rosa Maria Bonàs requerien que “a partir d’ara la iniciatives de les obres per millorar la mobilitat i connectivitat del Vallès i del Baix Llobregat les lideri el Govern de Catalunya i el Departament d¡Obres Públiques de la Generalitat i sigui capaç de consensuar les obres amb els ajuntaments”. Bonàs també justificava no haver votat en contra del “paquet pressupostari de Foment” per, entre d’altres motius, “evitar que el PSC amb el suport d’altres grups hagués deixat el projecte de Quart Cinturó tal com estava inicialment”. La plataforma ecologista Salvem el Penedès que ha porta a terme una intensa campanya contra el IV Cinturó durant els darrers anys, amb el suport d’ERC i d’ICV, es mostrava més escèptica encara i assegurava que només era “qüestió de temps” que es fes el Quart Cinturó després que s’hagi aprovat la partida per fer el tram Abrera-Terrassa. Per aquesta carretera el Ministeri de Foment ha aprovat una partida de 165 milions d’euros, més 61 miliuons destinats a millores de comunicacions entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental per valor de 61,7 milions. Salvem, a més, lamentava que el PSC imposi, segons la seva opinió, els seus criteris per damunt d’ERC i d’ICV en la qüestió del Quart Cinturó. D’altra banda, Roberto Labandera insinuava que les declaracions contradictòries sobre xifres i pressupostos fetes per ERC i el PSC podien ser producte ‘una confusió entre els convenis signats entre el Ministeri de Foment i la Conselleria dse Política Territorial i els pressupostos generals de l’Estat. En aquest sentit, Labandera anunciava les importants partides destinades a diferents municipis de l’Alt Penedès, entre els quals va citar Vilafranca i els Monjos, per millorar i cedir la titularitat dels traçats urbans de la N-340 al seu pas pel centre del nucli urbà d’aquestes poblacions penedesenques. L’import de les aportacions de l’Estat es complementaria amb un plus per cada quilòmetre de carretera cedit de l’Estat al municipi.
http://www.el3devuit.com