Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

Al·legacions al Pla Parcial de la Pelegrina

La Candidatura d’Unitat Popular ha presentat al·legacions al Pla Parcial de la Pelegrina amb l’objectiu d’impugnar la seva aprovació inicial en considerar que, abans de tirar endavant un projecte d’aquesta envergadura, Vilafranca ha de tenir un instrument d’ordenació urbanística que reguli el seu creixement. Llorenç Casanovas explicava que resulta contraproduent qualsevol nou desenvolupament urbanístic sense instruments de planificació com l’Agenda Urbanística i, especialment, el Pla Local d’Habitatge.Les al·legacions que presenta la CUP es basen en aquesta manca d’una figura de planejament i en el fet que el creixement que es planteja no és sostenible.
 
La CUP sempre s’han mostrat contraris al Pla Urbanístic General vigent, aprovat l’any 2003, i a l’aprovació dels plans parcials derivats d’aquest planejament general. Per això han votat en contra del desenvolupament de Domenys III i han presentat al·legacions a l’ARE de Les Bassetes i, ara, al Pla Parcial de la Pelegrina. En aquest sentit, des de la CUP explicaven que seria més lògic desenvolupar ara el sector de Mas Rabassa, que limita amb la variant de la nacional i està situat entre dos sectors en plena consolidació, Melió i Molí d’en Rovira Sud.El desenvolupament de la Pelegrina preveu una ocupació de 150.000 metres quadrats de sòl rural i la construcció de 830 habitatges.


NOTA DE PREMSA
PRESENTACIÓ D’AL·LEGACIONS AL PLA PARCIAL DE LA PELEGRINA

La junta de govern local de l'Ajuntament de Vilafranca, en sessió de 9 de febrer de 2009 (i per tant, encara amb el govern socialista), va acordar l’aprovació inicial del Pla Parcial La Pelegrina (SUD-4), un dels nous sectors que el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) va qualificar com urbanitzable i que actualment és encara sòl majoritàriament agrícola.

Des de la CUP sempre ens hem mostrat contraris al Pla Urbanístic General vigent (aprovat definitivament el 2003 per part de PSC-IC, ERC i PP) i a l’aprovació de nous plans parcials derivats d’aquest planejament general que ha comportat i comporta la destrucció sistemàtica de milers de metres quadrats de sòl rural, la liberalització de sòl i en conseqüència l’especulació. Per aquest motiu vam votar contràriament al desenvolupament de Domenys III (350.000 metres quadrats destinats a ús industrial), vam presentar al·legacions a l’ARE de Les Bassetes (que de moment es troba en suspensió) i ara presentem al·legacions al pla parcial de La Pelegrina.

La nostra alternativa davant d’aquest model és el desenvolupament d’actuacions urbanístiques dins del nucli urbà (Polígons d’Actuació Urbanística) entenent que no comporta noves agressions cap al territori i que aquests són suficients per a suplir les demandes d’habitatge que puguin existir, més enllà de representar una millora d’algunes zones i barris (actualment en procés de degradació per la priorització de la construcció de barris perifèrics). Aquest és el model de desenvolupament urbanístic que hem defensat i defensarem, i en aquest sentit és el model que ha orientat tota la nostra acció i política urbanística.

Des de la CUP entenem també (i ja ho vam posar de manifest en diverses ocasions al Ple quan ens vam posicionar contràriament a l’ARE de les Bassetes i es va provar una moció en aquest sentit), que resulta contraproduent qualsevol nou desenvolupament urbanístic en el terme municipal de Vilafranca en absència d'instruments de planificació urbanística com el Pla Local de L'Habitatge o l'Agenda Urbanística, els quals han de donar resposta a les necessitats reals i actuals a Vilafranca en matèria d'habitatge, així com dels equipaments públics requerits, contemplant processos de participació ciutadana.

Una vegada més, “l’herència socialista” en quan a model urbanístic és la d’una política de creixement urbanístic i de consum accelerat de sòl a través d'aquest Pla Parcial sotmès als interessos de mercat i que no planteja solucions a l’accés a un habitatge digne per la majoria de la població de Vilafranca; ja que tant sols un 2O% serà sostre residencial per a habitatge de protecció pública. I aquest és un dret que, ara més que mai cal reivindicar i defensar, però sempre des de la vessant de la sostenibilitat territorial (allunyat de plantejaments “desenvolupistes” com les AREs).

Com ja hem denunciat moltes vegades, la política urbanística i territorial desenvolupada pel govern socialista ha estat exclusivament orientada als interessos del mercat i del sector empresarial, abandonant qualsevol aportació orientada a l’interès públic i del conjunt de la població que tant agreujada s’ha vist amb l’escalada de preus de l’habitatge (en base l’especulació) dels darrers anys. El discurs socialista, en nom del progrés i la demagògia, trenca amb el lògic equilibri del nostre entorn i patrimoni natural immediat: les vinyes, els boscos i les hortes i, afavoreix irremediablement l’especulació sobre un dret bàsic de les persones, alliberant milers de metres quadrats de sòl per ser construït, un sòl que anteriorment era no urbanitzable, i que mai més recuperarem. Lluny, doncs, d’apostar per un model de desenvolupament equilibrat, respectuós i racional, el model urbanístic del PSC ha provocat el malbaratament de sòl més important en tota la historia de Vilafranca i una pujada de preus irracional i especulativa de l’habitatge, ja que en comptes d’intentar evitar-ho s’han posat tots els mitjans per afavorir-lo (liberalització del sòl i construcció massiva de l’àmbit privat). Amb l’aprovació d’aquest Pla Parcial l’anterior equip de govern posa de manifest que, lluny de planificar el creixement dins d’un període raonable de temps, ha promogut un model accelerat i que empitjora els serveis i els equipaments per a la població que hi ha actualment al municipi (algunes dels quals ja pateixen retards considerables).

Cal posar de manifest també i criticar durament que ni amb l’aprovació definitiva del POUM de 2003 ni durant l'any de suspensió de llicències (que va finalitzar a novembre de 2008), l’equip de govern socialista no ha realitzat cap mena d’actuació encaminada a establir les previsions concretes pel que fa a les prioritats i a les previsions temporals d’execució del planejament (ja sigui a través d’una Agenda Urbanística, d’un Pla d’Actuació Urbanístic Municipal o del Pla Local d’Habitatge) per bé que és innegable que, per tal de créixer de forma ordenada, amb control i de forma sostenible, es fa imprescindible dotar-se d'instruments de planificació urbanística. Per tots aquests motius, des de la CUP hem presentat un seguit d’al·legacions al Pla Parcial de La Pelegrina en el sentit d’impugnar-ne la seva aprovació inicial.

El desenvolupament de La Pelegrina preveu un creixement urbanístic i poblacional radicalment insostenible (amb una ocupació de 150.000 metres quadrats de sòl rural i la construcció de 830 nous habitatges) que fomenta el model de nous barris dormitori. La creació d'aquest barri (segons la magnitud prevista pel Pla Parcial) implica la desconnexió amb el model social, econòmic i cultural de Vilafranca.  A més, el creixement poblacional previst no es correspon amb la possibilitat de generar llocs de treball a Vilafranca (i menys en el context de crisi actual). Així es posa de manifest que l’objectiu d’aquests barris no és el de generar noves zones on viure sinó nous espais on dormir. Per altra banda, el desenvolupament d’aquest Pla Parcial està dissenyat i pensat per un futur desenvolupament del sector de l’Om (actualment SUND), més enllà de la riera de l’Adoberia (la qual també es veurà afectada per aquest nou pla).

Aquest model de barri aïllat i els afores del nucli urbà que planteja el Pla Parcial SUD-4 (igual com succeeix amb l’ARE de Les Bassetes), afavoreix i potencia l'ús del vehicle motor en els desplaçaments interns pel municipi, agreujant així, la ja complicada situació de col·lapse de trànsit de Vilafranca.
   
Per tant,  la naturalesa rústica actual dels terrenys afectat pel Pla Parcial La Pelegrina cal considerar-los inadequats per al desenvolupament urbà, tenint en compte la necessitat d’assegurar la utilització racional del territori, la qualitat de vida, el desenvolupament urbanístic sostenible i el valor agrícola intrínsec dels terrenys, molts d’ells acollits al sistema de denominacions d’origen (D.O. Penedès).

En definitiva, des de la CUP defensem donar fidel compliment al principi rector d’un urbanisme sostenible, que passa per:

1.Entendre el planejament com l’instrument determinant del nostre model territorial present i futur.
2.Atorgar al planejament l’acció preventiva, i no pas pal·liativa, en matèria ambiental.

I des d’aquesta perspectiva, podem entendre obertament vulnerat el principi fonamental del desenvolupament urbanístic sostenible amb l’aprovació inicial del Pla Parcial de La Pelegrina en base al POUM de 2003.

Per a tot això, des de la Candidatura d'Unitat Popular de Vilafranca del Penedès, hem presentat al·legacions per tal de declarar la nul·litat de l'aprovació inicial del Pla Parcial La Pelegrina per estar emparat en el Pla General d’Ordenació Urbanística de 2003 de Vilafranca del Penedès que incompleix l'obligació prevista a l’article 59.1 de la Llei 2/2002 de 14 de març d’Urbanisme relativa a la necessitat de calendaritzar les actuacions urbanístiques i relativa a la necessitat d’un urbanisme sostenible.
 
18 de maig de 2009
Candidatura d'Unitat Popular
Vilafranca del Penedès