Denunciem públicament que el CAC va desautoritzar l’emissió de la campanya de l’Ajuntament
El Consell de l’Àudiovisual de Catalunya (CAC) va denegar per escrit l’autorització per emetre per televisió la campanya institucional “La ciutat dels teus desitjos” de l’Ajuntament de Vilafranca que es pot visitar a la Capella de Sant Joan. El CAC va notificar aquest acord el 13 de desembre que va ser rebut oficialment a l’Ajuntament el 18 de desembre. L’acord pres pel CAC és rotund i malgrat que es podia recórrer no s’ha fet, segons ha explicat el regidor de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) Otger Amatller, citant fonts de la Secretaria municipal.
El mateix Amatller ha dit , després de mantenir, ahir dijous a la tarda, una conversa sobre el tema amb el Secretari municipal, que aquest va fer arribar una circular interna a la televisió municipal advertint que l’anunci no es podia seguir passant.
Una campanya polèmica
Però, segons ha pogut corroborar el mateix Amatller, l’anunci s’ha seguit passant per televisió. Per al regidor de l’esquerra independentista “això és una burla a la legalitat i un engany a la ciutadania” perquè, segons el regidor, el Govern municipal hauria utilitzat “un subterfugi i és fer que es seguís emetent l’espot propagandístic però a través de la xarxa de televisions locals, a partir d’un contracte de l’Ajuntament signat amb PuntTV pel qual es van contractar un total de 1.920 passis per 15 televisions locals de Catalunya, inclosa Vilafranca Televisió. La CUP feia dies que tenia “indicis” que s’havia produït una intervenció del CAC “però no en teníem constància oficialment tot i que feia dies que hi anàvem al darrera” motiu pel que van “demanar la informació a l’Ajuntament però ens feien passar amb raons”. Finalment ahir, Amatller es va presentar a l’Ajuntament de Vilafranca “i em vaig fer amb un dossier, el vaig fullejar i sorpresa, hi havia la informació”. Amatller considera l’afer “un escàndol de proporcions majúscules perquè demostra el que estàvem dient que aquesta era una simple campanya propagandística del Govern municipal davant la proximitat de les eleccions municipals”. La campanya havia estat qüestionada públicament des de diferents sectors polítics i socials. CiU va ser la primera en organitzar una roda de premsa a la mateixa Capella de Sant Joan on, entre d’altres, van acusar el PSC “de pagar-se la campanya electoral amb els diners dels vilafranquins” en paraules de Pere Regull, portaveu municipal de CiU.
Les raons del CAC
El raonament del CAC, després d’haver “analitzat l’espot” és prou clar quan manté que “no pot ser considerat com una publicitat institucional, ja que de la seva anàlisi no es pot deduir quins àmbits específics de la ciutat promociona”. Un altre dels arguments del CAC, d’acord amb el que recull en l’apartat quart de l’acord és que “la publicitat institucional ha de complir una sèrie de requisits tals com: “només pot tenir com a objecte la informació sobre els serveis públics; no pot promoure ni desenvolupar campanyes que tinguin com a finalitat destacar la gestió o els objectius assolits per aquests últims; no pot induir a la confusió directa o indirecta en relació a elements identificatius de partits polítics o de les campanyes de propaganda electoral; durant els períodes electorals, únicament es poden fer campanyes de caràcter institucional destinades a informar els ciutadans sobre la data de les eleccions” entre d’altres. Per Amatller és evident que la campanya de l’Ajuntament “vulnera tots aquests apartats de manera flagrant i no ens estranya gens que no hagi estat autoritzada pel CAC”.
Per la seva banda, el portaveu de l’equip de govern, Francisco Romero, afirma que l’Ajuntament va demanar permís, el passat 29 de novembre, al CAC per emetre l’spot de televisió “perquè no era una campanya amb continguts estrictament municipals, sinó comercials i, per tant, era el CAC qui ens havia de dir si el podíem emetre o no”. Segons Romero, el secretari de l’Ajuntament, Francesc Giralt, va rebre el dictamen del CAC (segons el qual l’anunci televisiu no es podia emetre) el dia 2 de gener, va realitzar l’informe oportú i va ser el dia 3 “quan vam ordenar a Vilafranca Televisió que deixés d’emetre l’spot, per tant, ho vam fer just al rebre el dictamen del Consell”. Al ser preguntat per la continuació de les emissions de l’anunci a la Xarxa de Televisions Locals, Romero manifesta que “l’Ajuntament només va donar l’ordre a Vilafranca Televisió perquè és a qui ens pertocava. El CAC ho va notificar a la Xarxa”. A més, segons Romero, la Xarxa de Televisions Locals, continua emetent l’anunci però “escapçalant-lo”, o sigui, traient la imatge corporativa i “atenent-se i adaptant-se al dictamen del CAC”.