Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

El cobriment de les vies del tren acabarà el 2007

El Pont del Carril, ja cobert, s’enderrocarà el març, i es rebaixarà tot l’entorn més d’un metre, a nivell del carrer Papiol.

Marcel Esteve confia a tenir enllestit fins al darrer tram de l’obra gegantina de soterrament i cobriment de les vies del tren a mitjan 2007. Aquest és el calendari pactat inicialment amb el Ministeri de Foment i una conseqüència de l’evolució de les obres, que l’alcalde va assegurar dimecres, a peu d’obra, que marxaven a bon ritme. Tot i la celeritat amb què s’està fent tot el procés, encara s’hi haurà de treballar durant un mínim de 28 mesos per aconseguir la cobertura de la totalitat del trajecte, una àmplia llosa que després s’haurà d’urbanitzar. L’envergadura de l’obra és tal que permetrà cobrir gairebé 1,5 quilòmetres de via i guanyar prop de 90.000 metres quadrats de nous espais d’ús ciutadà, segons estimacions de l’Ajuntament. L’alcalde, acompanyat del regidor d’Urbanisme, Pep Colomé; del coordinador de govern, Ramon Xena, i d’un tècnic municipal, va avaluar sobre el terreny, davant mateix del Pont del Carril, l’evolució de les obres i va destacar els avenços que ja són visibles i que permeten començar a intuir la repercussió que representarà el conjunt d’aquesta obra mastodòntica. L’alcalde va explicar que l’Ajuntament feia un seguiment constant de l’evolució de les obres i que el cobriment del Pont del Carril, una obra gairebé acabada, permetria tenir una idea aproximada del que s’estava fent. L’alcalde va anunciar que, “finalitzada aquesta obra, es procedirà a l’enderroc del Pont del Carril, un pont emblemàtic pel nus de comunicacions que és. Aquest tram de comunicació tan important per a Vilafranca ens permetrà una connexió directa amb el carrer Papiol (on es troba la redacció del 3d8) a la mateixa alçada. Baixarà l’alçada del Pont del Carril i aquesta fase de l’obra simbolitza la cobertura de les vies en el primer tram d’obra”. L’alcalde va emfatitzar que el “pont de la carretera de Moja ja està fet pràcticament. Queden algunes petites qüestions. Aquesta va ser pròpiament la primera obra. Al pont de Santa Digna es continua treballant a un ritme important. El ritme és força accelerat. Es mantenen els calendaris anunciats en un primer moment. Hi ha altres indrets on encara s’ha de començar a intervenir, com és la Passera de Barba i Roca. Però el cobriment, segons els tècnics, estaria fet el 2007. Després s’iniciarà la fase d’urbanització, i en els successius anys es farà aquesta actuació”. La passera del carrer de Barba i Roca és un element arquitectònic que definirà un nou espai urbà a Vilafranca, segons s’ha explicat des de l’Ajuntament. Aquesta passera de vianants es farà a partir d’unes plaques de formigó prefabricat, amb una amplada suficient per al doble pas de vianants i recolzat sobre pilars rodons de formigó.

Obertura al tràfic.

El Pont del Carril s’obrirà al tràfic en un termini aproximat d’un mes, va anunciar l’alcalde, qui també va al•ludir al pont de la carretera de Moja, que “també és una realitat. La voluntat és que el Pont del Carril baixi, com es va fer al Pont de Moja, que es va baixar un metre, i encara més en aquest cas, ha de quedar a la mateixa alçada del carrer Papiol. Aquest tomb tan estrany que s’ha de fer (circulant amb automòbil a causa de les obres de cobriment i soterrament de la via del tren) per connectar el carrer Papiol amb el carrer del Comerç millorarà molt”. El tècnic municipal que va participar en la visita d’obres va assegurar, sobre els problemes de circulació que s’originen en aquesta zona, que “aquest punt negre de tràfic s’ha de resoldre amb la cobertura. És una obra que donarà una solució al trànsit important. Tota la cobertura proporcionarà una transformació fabulosa que s’ha d’aprofitar. Restituïrem a mitjan febrer el tràfic sencer del Pont del Carril, l’amplada de la llosa ho permet, són 37 metres. Hi haurà senyalització amb semàfors a la cruïlla. Es millorarà molt en relació amb l’actual”.

Pla del carrer del Comerç.

L’alcalde va relatar que s’havia iniciat “un procés, que ja s’ha adjudicat, que és el Pla del carrer del Comerç” o l’estudi com ha de quedar tota la zona del Molí d’en Rovira. “No se’ns escapa que aquest nou eix de centralitat que es crea a Vilafranca no solament ho serà per a la cobertura i el soterrament de les vies del tren, sinó per a les expectatives que genera i que cal abordar ja en aquest moment”, va precisar Esteve. L’alcalde va recordar que “al pressupost municipal ja figura una partida pressupostària per desenvolupar el tema Vinòpolis al Molí d’en Rovira. No solament hem de treballar en el cobriment i el que hi va al damunt, que ja vam dir que seria amb un procés de participació ciutadana, sinó també per les implicacions que determinarà en l’entorn, i d’una manera destacada al nou barri del Molí d’en Rovira, amb aquest Pla del carrer del Comerç, i sobretot la perspectiva del que ha de ser el futur desenvolupament del Vinòpolis al barri del Molí d’en Rovira. Pep Colomé, regidor d’Urbanisme de l’Ajuntament,va explicar finalment que la part més conflictiva de les obres és la corresponent al Pont de Santa Digna: “Allí s’ha procurat el pas dels vianants, perquè hi havia certs problemes. S’han fet millores i ha desaparegut el problema. Ara s’actua sobre la meitat del Pont. Hi tenim una Creu del Terme que no hem volgut moure fins tenir el recolzament dels arqueòlegs del Museu”. Colomé va insistir en la transformació del carrer del Comerç, que “també tindrà continuïtat per primer cop. S’avançaran processos d’urbanització de la llosa. Ara estem pensant en l’endemà. I un dels projectes engrescadors és Vinòpolis. S’ha començat a treballar en el Pla Especial del Carrer Comerç i s’ha contractat una empresa i s’ha presentat als prinicipals propietaris i empresaris d’aquesta zona”.

www.el3devuit.com