El govern de CIU i PSC maquilla els pressupostos municipals pel 2014.

A pesar de l’autocomplaença mostrada per l'equip de govern de CIU i PSC en la presentació del pressupostos pel 2014, no veiem raons per l’optimisme per l'augment del pressupost i l'increment de les partides socials.

Certament el pressupost pel 2014 augmenta 1,3M€ respecte el de 2013. Però aquest increment no és degut a l'estalvi o la bona gestió com diu el govern municipal. Aquest increment és fruit de la venta d'uns terrenys municipals per un valor d'1,3M€ i l'aportació d'1M€ de la Fundació Amàlia Soler.

Per altra banda, efectivament, hi ha moltes partides de serveis socials que s'incrementen, tant d'ajuts directes a les persones com a través de convenis amb entitats socials. Però en el comput total de despesa a serveis socials, l'increment no és tant gran com sembla.

Hem de tenir en compte que quan comparem el pressupost del 2014 amb el de 2013, hem de considerar l'estat d'execució del pressupost del 2013, és a dir, la despesa real que s'ha fet. La despesa final a dia d'avui del pressupost de 2013 arriba als 41M€ aproximadament, més del que s'havia pressupostat inicialment i semblant al pressupost pel 2014. Per tant prenent la despesa real del 2013 com a referència, tampoc és cert que s'incrementi el pressupost pel 2014.

Donada la situació de crisi actual i en especial la problemàtica de l'atur, 19,2% a Vilafranca, 3.944 persones de les quals 1598 persones sense cap subsidi, trobem a faltar polítiques actives d'ocupació, o un compromís clar del govern per garantir els drets socials a totes els vilafranquins i vilafranquines.

Ara fa tres anys, l’any 2010 tots els partits representats en aquest ajuntament vam arrencar el compromís del govern d’aportar mesures contra la crisi. Per aquelles dates el nombre d’aturats a Vilafranca era de 3.464 persones, de les quals 2.763 eren beneficiàries d’alguna prestació per desocupació i 700 quedaven desemparades. A dia d’avui, aquesta xifra s’ha doblat. On estan les polítiques actives d’ocupació de l’Ajuntament?

No són uns pressupostos per a la reactivació econòmica i la creació d’ocupació, ni tant sols per a l’inici de la recerca d’una sortida social solidària de la crisi que vivim. Amb aquest pressupost l’atur no disminuirà, són uns pressupostos d’estancament. No cobreixen l’auge de les necessitats socials d’emergència i que ultrapassen de fa anys línies vermelles que haurien de ser infranquejables. És un pressupost estancat sobre la base d’un model assistencial, caritatiu i pal·liatiu que atén només a la població que està en pobresa severa i extrema i deixa sense cobrir les dificultats que pateix el 30% de la societat que es troba en el llindar de la pobresa.

Així doncs, com a CUP, apostem per un model diferent, per uns pressupostos municipals diferents on les prioritats siguin unes altres, garantir drets socials a tots els vilafranquins i vilafranquines, polítiques actives d'ocupació, polítiques d'habitatge, formació i ensenyament.

Garantir drets socials a tots els vilafranquins i vilafranquines

- Proposem la creació d'una Carta pels Drets Socials i que es destinin els recursos necessaris per tal de garantir els drets més bàsics.

Totes les llars de Vilafranca del Penedès disposaran d’aigua corrent, gas i llum en el seu domicili i en faran ús segons les seves necessitats.

Els infants d’edats compreses entre els 0 i els 16 anys tindran garantits com a mínim 3 àpats al dia. Aquest àpats seran adequats i equilibrats nutricionalment.

Els nadons tindran garantits bolquers, llets de continuació i tots els elements considerats indispensables pel seu creixement i correcte desenvolupament. Es garantirà que les mares que donen alletament, mantenir el nivell nutricional que sigui necessari.

Els majors de 65 anys tindran garantit com a mínim 3 àpats al dia. Aquest àpats seran adequats i equilibrats nutricionalment.

Les persones amb malalties que disposin de receptes prescrita per un professional del Servei Català de la Salut, tindran assegurat l’accés a la medicació.

Totes les persones en edat escolar obligatòria disposaran dels llibres i del material escolar que el seu centre públic hagi considerat necessaris per al correcte seguiment del curs escolar.
Totes les persones en edat escolar hauran de realitzar les activitats que planifiquin el seu centre com a activitat curricular.

Cap família o persona de Vilafranca podrà ser desnonada sense una alternativa d’habitatge de lloguer que oferirà l’Ajuntament (ja sigui propi o en col·laboració amb entitats financers i promotores que en aquest moment disposen d’uns 3.000 habitatges buits). El preu màxim de l’habitatge serà el 20% dels ingressos nets de la família.

Totes les persones residents a Vilafranca del Penedès rebran una atenció mèdica primària indistintament que tinguin o no targeta sanitària.

Polítiques actives d'ocupació

- Proposem reforçar l'Oficina municipal del treball, com a eina de dinamització laboral i per oferir formació a persones en situació d'atur.

- Cal un programa d'ajuts a autònoms i ajudes a la contractació.

- Creació d’una cooperativa de crèdit per a donar suport a les petites i mitjanes empreses.

Polítiques d'habitatge

- Reforçar l'oficina municipal d'habitatge, els programes d'habitatge social, les ajudes al lloguer, la creació d'un parc d'habitatge municipal, partides de suport a famílies en procés de desnonament.

- Comprar habitatges de 1a. ocupació a les famílies en procés de desnonament i quan aquest deute no superi 60.000. Aquest habitatge es cediria en règim de lloguer social, amb un cost MAI superior al 30% dels ingressos familiars, com a màxim per un període de 5 anys

Formació i ensenyament

- Reforçar l'escola d'adults i l'escola oficial d'idiomes. Convertir l’edifici de l’Escavi en un centre de formació d’adults i escola d’idiomes.

- Seguir impulsant l'Escola de música, l'Arsenal i ampliar l'oferta de formació professional.

- Ampliar el programa de beques per a estudiant de segon i tercer cicle.