El govern de Vilafranca apuja un 10% del cadastre d'esquenes a la població.

En el Ple municipal del passat dimarts dia 22 corresponent al mes d’octubre, l’equip de govern (CIU i PSC) van portar a aprovació les ordenances fiscals pel 2014. L’equip de govern va informar, a través de la premsa, que enguany les taxes i els impostos s’incrementarien un 1,5%, corresponent a l’IPC interanual (d'agost a agost).

Des de la CUP volem denunicar, però, que aquesta dada no és del tot certa i que el govern ha ocultat deliberadament informació a la població. En el cas de l’IBI, tot i que aquest s’ha incrementat en un 1,5%, com la resta de les taxes, el govern també n’ha consolidat l’increment del 10% imposat pel govern espanyol en les ordenances de 2012 i 2013 augmentant el valor dels habitatges. Aquesta mesura imposada pel govern del PP era una mesura temporal que tenia per finalitat intentar pal·liar les dificultats de finançament dels ens locals, que per altra banda, és l'administració més propera a la ciutadania i qui realitza la majoria de serveis directes.

El govern espanyol ha previst prorrogar aquesta mesura excepcional pel 2014, donant dues opcions als municipis: o mantenir l’increment excepcional del 10% en l’IBI durant el 2014, o no realitzar aquest increment i actualitzar el valor cadastral (preu dels habitatges) en un 10%. En el cas del govern vilafranquí (CIU-PSC) ha optat per la segona opció. D'aquesta manera, el que ha fet l’equip de govern local és consolidar (fer permanent) allò que era una mesura temporal. Així, ha incrementat un 10% el valor cadastral de tots els immobles de la vila, de manera que, en el moment en què el govern de l’estat retiri aquesta mesura excepcional (increment d'un 10% de l'IBI), en el cas de Vilafranca es mantindrà (ja que l'IBI es calcula sobre el valor del cadastre). Aquest canvis s’han fet d’esquenes a la resta de grups municipals i al conjunt de la població de Vilafranca. Aquesta mesura també afectarà a totes les compravendes de terrenys i habitatges a la Vila, doncs, el càlcul de la plusvàlua que s’ha de pagar al fer una venta es calcula en referència al valor cadastral.

Des de la CUP entenem que cal prioritzar les actuacions polítiques que afavoreixin a les classes populars i que més pateixen la crisi i, volem posar de manifest que l'actual equip de govern no sempre treballa en aquesta línia, doncs algunes de les taxes municipals continuen no sent progressives, tal i com portem defensant des de fa anys en el Ple.