Els onze treballadors de Cyasa confien en els tribunals per resoldre el seu futur laboral
11/06/2004
El 23 de juny se celebrarà el judici per la denúncia que els treballadors de CYASA van interposar contra els antics propietaris. Després d’haver desconvocat una vaga que ha durat quasi un mes, els treballadors de Carrocerías y Automóviles continuen concentrats davant la porta de l’empresa reclamant poder treballar, tot i que no cobren des de primers d’any. Però ara es troben amb el fet que ningú no assumeix l’activitat de Cyasa. Per això no tenen més remei que confiar en la justícia perquè aquesta desencalli la situació en què es troben, ja que no poden ni treballar ni cobrar de l’atur, en no haver estat formalment acomiadats. La situació en què es troben els onze treballadors de l’empresa Carrocerías y Automóviles, SA (Cyasa) és tan complexa com paradoxal. Per una banda, ara reclamen poder tornar a treballar o poder anar a l’atur. Per l’altra, asseguren que fa sis mesos que no cobren, que no els deixen treballar i que tampoc no poden anar a l’atur per cobrar el subsidi perquè formalment no han estat acomiadats. Els treballadors van entrar en vaga el 3 de maig per reclamar els sous que els deuen i des d’aquell dia es concentren matí i tarda davant les portes de l’empresa, situada a la zona industrial de l’avinguda de Tarragona. Fa uns dies van decidir tornar a treballar, però aleshores es van trobar amb el fet que, quan van voler entrar a la nau, els directius de l’empresa Germans Hill no els ho van permetre, al•legant que no són treballadors seus. En canvi, ells asseguren que el gerent d’aquesta empresa ha estat en els darrers mesos la persona que els anava encarregant la feina i el que els anava pagant els sous. Segons els treballadors, Ger-mans Hill és ara l’empresa hereva de Cyasa, encara que els seus directius neguen que hi hagi cap lligam, més enllà del fet que alguns dels propietaris de l’empresa ho fossin també de Cyasa. Per tot plegat, els treballadors no poden ara fer res més que esperar que la justícia determini quin ha de ser el seu futur. Fa unes setmanes van denunciar per la via del civil els antics propietaris de Cyasa per reclamar els sous endarrerits que encara no han cobrat i ara el judici per aquest cas se celebrarà a Barcelona el 23 de juny. Però a més, també han presentat una segona denúncia per la via del penal contra els antics propietaris per un aixecament de béns de l’empresa que consideren il•legal. El que prefereixen els treballadors és la rescissió del seu contracte (molts d’ells porten més de trenta anys treballant a Cyasa) i buscar una nova feina. El problema és que, segons apunta un dels treballadors, ningú no els ha comunicat que Cyasa hagi desaparegut, “de manera que estem lligats, perquè ni podem marxar ni podem tornar a treballar”. A tot això cal afegir que, durant el mes que han estat en vaga o sense treballar, asseguren que ningú no s’ha adreçat a ells per negociar o arribar a algun tipus d’acord. No han trobat cap interlocutor i assenyalen que els que ho haurien de fer s’han desentès del problema. “No ens ha acomidat ningú, però tampoc no sabem ni qui ens ha d’acomiadar ni qui ens ha de pagar el que ens deuen!”, afegeix un dels treballadors. Apunten que no dolament no han trobat interlocutor, sinó que l’únic que han trobat han estat “obstacles i amenaces”.
On és l’interlocutor?
Tot i no haver trobat cap interlocutor, els treballadors tenen molt clar que els responsables de la situació en què es troben són ara propietaris de Germans Hill. Els propietaris de Cyasa van crear fa uns anys dues empreses més. Una és Germans Hill, que actuava com a comercial d’aquesta, i l’altra era una segona petita empresa dedicada a fer algunes carrosseries, Hilnar. Sempre segons els treballadors, els elevats deutes de Cyasa van fer que els seus propietaris decidissin passar a ser propietaris d’aquestes altres dues empreses paral•leles, de manera que els empleats es troben amb el fet que ara mateix ningú no es vol fer responsable de Cyasa. Per això, quan van intentar tornar a treballar, des de Germans Hill no els ho van permetre al•legant que no tenen res a veure amb Carrocerías y Automóviles i que ells no són pas treballadors seus. És més, segons els mateixos treballadors, aquest entremat de propietaris ja s’ha venut la nau on operava Cyasa a una altra empresa vilafranquina.
Requeriment oficial
Es dóna el cas que dijous de la setmana passada, el Departament de Treball de la Generalitat va fer efectiu un edicte amb el qual instava l’empresa a reprendre l’activitat i el va difondre a través del Diari Oficial de la Generalitat assenyalant que es feia públic el requeriment “atès que s’ha intentat la notificació de 6 de maig de 2004 [...], però no s’ha pogut dur a terme”. D’altra banda, els treballadors denuncien que l’activitat de muntatge de carrosseries continua ara a través de Germans Hill, fet que consideren il•legal, ja que aquesta empresa, segons ells, no té permís per fer-ho. Igualment, denuncien l’actitud dels directius d’aquesta empresa en el moment que fa uns dies van voler entrar a la nau per tornar a treball, havent-se creat una situació tensa en la qual també va ser present la Guàrdia Civil.
Article d'opinió
Treballadors de Carrocerías y Automóviles, S.A., Vilafranca
Els onze treballadors de l’empresa Carrocerías y Automoviles, S.A., (CYASA) que des del dia 3 de maig venien fent Vaga, han vist que quan han volgut suspendre-la i posar-se a treballar els era impedit el dret a fer-ho. Els treballadors, que tenen pendents més de cinc pagues, el passat dia vint-i-set de maig van entrar a treballar i es van trobar que no hi havia cap persona que es fes responsable de l’empresa CYASA, i uns treballadors que han estat portats per una altra empresa van abandonar el local. Amb sorpresa els treballadors van haver d’escoltar que aquella no era la seva empresa sinó GERMANS, HILL, S.L., empresa que en el seu dia va ser fundada com a comercial de la mateixa Cyasa pels socis d’aquesta, i que va ser transmesa paral•lelament. El titular de GERMANS, HILL, S.L, el sr. Gerard Bellalta German, persona que durant un any ha estat donant ordres als treballadors de Cyasa i ha estat exercint com el veritable titular de l’empresa, va tancar totes les portes, i aprofitant que alguns treballadors sortien a fer les seves necessitats, ja que se’ls impedia de fer-les a l’empresa, va tancar la porta amb un cadenat i va impedir que els que eren dintre poguessin sortir i que els de fora poguessin tornar al seu lloc de treball. Després de la intervenció de la guàrdia civil els treballadors van accedir a sortir al migdia per tal de tornar a les 15 hores i complir amb la seva jornada laboral, si bé quan van tornar ja els van impedir l’accés. Com sigui que això pot ser un acomiadament nul, els treballadors han iniciat aquesta acció, que s’afegeix a les que vénen fent al llarg d’aquest conflicte. Per una banda, han presentat la rescissió del contracte de treball, per altra la reclamació de les quantitats que els adeuten, i davant del jutjat d’instrucció de Vilafranca han presentat una denúncia per entendre que ha pogut haver-hi un alçament de béns i un abandonament de les obligacions que els empresaris tenen vers els seus treballadors així com per maquinacions fraudulentes contra els interessos dels treballadors. Cal fer una mica d’història d’aquesta empresa vilafranquina que sorgeix als anys 40 i de la qual eren socis darrerament els srs.. Jose i Luis Hill Romagosa, el sr. Juan Peret Freixedas i el sr. Fèlix Hill Mestres, figurant com a president del consell d’administració des de l’any 1998 el sr. Lluís Hill Llao, fill del soci sr. Jose Hill. Fins a final dels anys 90 l’empresa va figurar sempre com a Carrocerias y Automóviles, s.a., (CYASA), fins que al maig de 1997 es constitueix l’empresa GERMANS HILL, s.l., amb l’objecte social de comerç al menor d’accessoris i peces de recanvi per vehicles de terra, i que en la pràctica va convertir-se en la comercial de CYASA, utilitzant tanmateix l’acrònim i figurant com a Administrador de la mateixa D. Lluís Hill Llao, qui a la seva vegada és president del Consell d’Administració de Carrocerías y Automóviles, tenint, doncs, una única direcció empresarial. Posteriorment a l’agost de l’any 2000 es constitueix una societat Muntatges Hilnar, S.L., amb l’objecte social de la reparació, manipulació i transformació de furgons i vehicles a motor en general i en són els accionistes: • D. Luis Hill Llao, amb una participació. • Un treballador amb 33 participacions, • Dª. Mireia Hill Llao, en nom i representació de Carrocerías y Automóviles, S.A. amb 66 participacions. L’ Administrador és Lluís Hill Llao, és a dir el president del Consell d’ Administració de Carrocerías y Automóviles i l’ Administrador de Germans Hill, s.l., tenint, doncs, totes les empreses la mateixa direcció. A final de l’any 2001 l’empresa Carrocerías y Automóviles, S.A. hipoteca els seus béns i després de fer un expedient de suspensió de contractes de treball de forma temporal, l’empresa va començar el retardament de l’abonament dels sous fins que a final de l’any 2002 apareixen els srs. Fernando Vinuesa i Gerard Bellalta, qui es van presentar com a nous titulars de l’empresa i representants d’una nova societat que fetes les indagacions oportunes no figura inscrita al Registre mercantil. Posteriorment es va tenir coneixement que la nova titular de Carrocerías y Automóviles era l’empresa Movimiento General de Transportes Internacionales, s.l i que al moment de la venda de les accions també s’havia venut l’empresa Germans Hill, S.L y Muntatges Hilnar, S.L. al Sr. Gerardo Bellalta German, i que els antics socis paral•lelament a la venda d’accions varen vendre a tercers les naus de la seva propietat amb el que l’empresa Carrocerías y Automóviles, S.A. va quedar sense patrimoni. Això sí, l’empresa CYASA podia quedar-se ocupant la nau en precari fins el 31 de desembre de 2004. Els treballadors des de l’estiu de 2003 han vist com es tornaven a retardar els pagaments i com al final es deixava de cobrar fet pel que van convocar aquesta vaga. En l’actualitat, doncs, es troben: • Sense cobrar • Sense cap persona que vulgui assumir la responsabilitat de l’empresa CYASA. • Sense que puguin entrar a l’empresa, malgrat la condició que es va fer a la venda. • Sense poder realment realitzar el seu dret a vaga, ja que mitjançant altres treballadors i empreses la comercial fa la feina que ells deixen de fer. • Sense cap tipus d’empar legal i esperant que se’ls rescindeixin els contractes.
El cert, doncs, és que l’empresa en el seu dia va ser descapitalitzada, i en l’actualitat mitjançant subterfugis legals i la utilització d’altres empreses es deixa els onze treballadors sense feina, sense sou i sense empresa. El cert és que els treballadors, alguns amb més de 30 anys d’antiguitat, han vist com els socis de tota la vida desapareixien sense donar la més mínima explicació, i els deixaven en mans d’unes persones que l’únic que han fet és acabar d’esprémer el poc que hagi quedat a l’empresa. El cert és que els treballadors no tenen cap interlocutor vàlid, ja que la persona que figura com a administrador, sembla que està complint condemna per altres qüestions. El cert és que malgrat el dret a ocupar la nau que té l’empresa CYASA, els treballador no poden entrar-hi perquè el sr. Gerardo Bellalta titular de Germans Hill, S.L., i que tal com ja hem dit ha actuat com a titular de CYASA fins fa uns mesos, els ho impedeix, i sembla que el seu dret és preferent als ulls de la força pública. Així doncs no ens queda cap més recurs que posar en coneixement de l’opinió pública la situació per la qual aquesta no es deixi portar per les actuacions i informacions dels responsables de la situació.
On és l’interlocutor?
Tot i no haver trobat cap interlocutor, els treballadors tenen molt clar que els responsables de la situació en què es troben són ara propietaris de Germans Hill. Els propietaris de Cyasa van crear fa uns anys dues empreses més. Una és Germans Hill, que actuava com a comercial d’aquesta, i l’altra era una segona petita empresa dedicada a fer algunes carrosseries, Hilnar. Sempre segons els treballadors, els elevats deutes de Cyasa van fer que els seus propietaris decidissin passar a ser propietaris d’aquestes altres dues empreses paral•leles, de manera que els empleats es troben amb el fet que ara mateix ningú no es vol fer responsable de Cyasa. Per això, quan van intentar tornar a treballar, des de Germans Hill no els ho van permetre al•legant que no tenen res a veure amb Carrocerías y Automóviles i que ells no són pas treballadors seus. És més, segons els mateixos treballadors, aquest entremat de propietaris ja s’ha venut la nau on operava Cyasa a una altra empresa vilafranquina.
Requeriment oficial
Es dóna el cas que dijous de la setmana passada, el Departament de Treball de la Generalitat va fer efectiu un edicte amb el qual instava l’empresa a reprendre l’activitat i el va difondre a través del Diari Oficial de la Generalitat assenyalant que es feia públic el requeriment “atès que s’ha intentat la notificació de 6 de maig de 2004 [...], però no s’ha pogut dur a terme”. D’altra banda, els treballadors denuncien que l’activitat de muntatge de carrosseries continua ara a través de Germans Hill, fet que consideren il•legal, ja que aquesta empresa, segons ells, no té permís per fer-ho. Igualment, denuncien l’actitud dels directius d’aquesta empresa en el moment que fa uns dies van voler entrar a la nau per tornar a treball, havent-se creat una situació tensa en la qual també va ser present la Guàrdia Civil.
Article d'opinió
Treballadors de Carrocerías y Automóviles, S.A., Vilafranca
Els onze treballadors de l’empresa Carrocerías y Automoviles, S.A., (CYASA) que des del dia 3 de maig venien fent Vaga, han vist que quan han volgut suspendre-la i posar-se a treballar els era impedit el dret a fer-ho. Els treballadors, que tenen pendents més de cinc pagues, el passat dia vint-i-set de maig van entrar a treballar i es van trobar que no hi havia cap persona que es fes responsable de l’empresa CYASA, i uns treballadors que han estat portats per una altra empresa van abandonar el local. Amb sorpresa els treballadors van haver d’escoltar que aquella no era la seva empresa sinó GERMANS, HILL, S.L., empresa que en el seu dia va ser fundada com a comercial de la mateixa Cyasa pels socis d’aquesta, i que va ser transmesa paral•lelament. El titular de GERMANS, HILL, S.L, el sr. Gerard Bellalta German, persona que durant un any ha estat donant ordres als treballadors de Cyasa i ha estat exercint com el veritable titular de l’empresa, va tancar totes les portes, i aprofitant que alguns treballadors sortien a fer les seves necessitats, ja que se’ls impedia de fer-les a l’empresa, va tancar la porta amb un cadenat i va impedir que els que eren dintre poguessin sortir i que els de fora poguessin tornar al seu lloc de treball. Després de la intervenció de la guàrdia civil els treballadors van accedir a sortir al migdia per tal de tornar a les 15 hores i complir amb la seva jornada laboral, si bé quan van tornar ja els van impedir l’accés. Com sigui que això pot ser un acomiadament nul, els treballadors han iniciat aquesta acció, que s’afegeix a les que vénen fent al llarg d’aquest conflicte. Per una banda, han presentat la rescissió del contracte de treball, per altra la reclamació de les quantitats que els adeuten, i davant del jutjat d’instrucció de Vilafranca han presentat una denúncia per entendre que ha pogut haver-hi un alçament de béns i un abandonament de les obligacions que els empresaris tenen vers els seus treballadors així com per maquinacions fraudulentes contra els interessos dels treballadors. Cal fer una mica d’història d’aquesta empresa vilafranquina que sorgeix als anys 40 i de la qual eren socis darrerament els srs.. Jose i Luis Hill Romagosa, el sr. Juan Peret Freixedas i el sr. Fèlix Hill Mestres, figurant com a president del consell d’administració des de l’any 1998 el sr. Lluís Hill Llao, fill del soci sr. Jose Hill. Fins a final dels anys 90 l’empresa va figurar sempre com a Carrocerias y Automóviles, s.a., (CYASA), fins que al maig de 1997 es constitueix l’empresa GERMANS HILL, s.l., amb l’objecte social de comerç al menor d’accessoris i peces de recanvi per vehicles de terra, i que en la pràctica va convertir-se en la comercial de CYASA, utilitzant tanmateix l’acrònim i figurant com a Administrador de la mateixa D. Lluís Hill Llao, qui a la seva vegada és president del Consell d’Administració de Carrocerías y Automóviles, tenint, doncs, una única direcció empresarial. Posteriorment a l’agost de l’any 2000 es constitueix una societat Muntatges Hilnar, S.L., amb l’objecte social de la reparació, manipulació i transformació de furgons i vehicles a motor en general i en són els accionistes: • D. Luis Hill Llao, amb una participació. • Un treballador amb 33 participacions, • Dª. Mireia Hill Llao, en nom i representació de Carrocerías y Automóviles, S.A. amb 66 participacions. L’ Administrador és Lluís Hill Llao, és a dir el president del Consell d’ Administració de Carrocerías y Automóviles i l’ Administrador de Germans Hill, s.l., tenint, doncs, totes les empreses la mateixa direcció. A final de l’any 2001 l’empresa Carrocerías y Automóviles, S.A. hipoteca els seus béns i després de fer un expedient de suspensió de contractes de treball de forma temporal, l’empresa va començar el retardament de l’abonament dels sous fins que a final de l’any 2002 apareixen els srs. Fernando Vinuesa i Gerard Bellalta, qui es van presentar com a nous titulars de l’empresa i representants d’una nova societat que fetes les indagacions oportunes no figura inscrita al Registre mercantil. Posteriorment es va tenir coneixement que la nova titular de Carrocerías y Automóviles era l’empresa Movimiento General de Transportes Internacionales, s.l i que al moment de la venda de les accions també s’havia venut l’empresa Germans Hill, S.L y Muntatges Hilnar, S.L. al Sr. Gerardo Bellalta German, i que els antics socis paral•lelament a la venda d’accions varen vendre a tercers les naus de la seva propietat amb el que l’empresa Carrocerías y Automóviles, S.A. va quedar sense patrimoni. Això sí, l’empresa CYASA podia quedar-se ocupant la nau en precari fins el 31 de desembre de 2004. Els treballadors des de l’estiu de 2003 han vist com es tornaven a retardar els pagaments i com al final es deixava de cobrar fet pel que van convocar aquesta vaga. En l’actualitat, doncs, es troben: • Sense cobrar • Sense cap persona que vulgui assumir la responsabilitat de l’empresa CYASA. • Sense que puguin entrar a l’empresa, malgrat la condició que es va fer a la venda. • Sense poder realment realitzar el seu dret a vaga, ja que mitjançant altres treballadors i empreses la comercial fa la feina que ells deixen de fer. • Sense cap tipus d’empar legal i esperant que se’ls rescindeixin els contractes.
El cert, doncs, és que l’empresa en el seu dia va ser descapitalitzada, i en l’actualitat mitjançant subterfugis legals i la utilització d’altres empreses es deixa els onze treballadors sense feina, sense sou i sense empresa. El cert és que els treballadors, alguns amb més de 30 anys d’antiguitat, han vist com els socis de tota la vida desapareixien sense donar la més mínima explicació, i els deixaven en mans d’unes persones que l’únic que han fet és acabar d’esprémer el poc que hagi quedat a l’empresa. El cert és que els treballadors no tenen cap interlocutor vàlid, ja que la persona que figura com a administrador, sembla que està complint condemna per altres qüestions. El cert és que malgrat el dret a ocupar la nau que té l’empresa CYASA, els treballador no poden entrar-hi perquè el sr. Gerardo Bellalta titular de Germans Hill, S.L., i que tal com ja hem dit ha actuat com a titular de CYASA fins fa uns mesos, els ho impedeix, i sembla que el seu dret és preferent als ulls de la força pública. Així doncs no ens queda cap més recurs que posar en coneixement de l’opinió pública la situació per la qual aquesta no es deixi portar per les actuacions i informacions dels responsables de la situació.