La Generalitat canviarà la política de subvencions per promoure música en castellà
24/01/2005
L'Institut Català d'Indústries Culturals vol canviar «sense estigmes lingüístics» la política de subvencions.
El director de l'Institut Català d'Indústries Culturals (ICIC), Xavier Marcé, va assegurar ahir a Cannes, en el marc del Mercat de Música Mundial MIDEM, que la Generalitat canviarà la política de subvencions en qüestions de promoció musical i evitarà la «discriminació negativa d'altres llengües» al marge del català. Segons Marcé, fins ara, «els instruments no eren els apropiats i s'havia creat una situació acomodatícia, amb un cert favoritisme». El director d'Indústries Culturals, així doncs, aposta per un canvi «sense estigmes lingüístics i apostant per la fusió». El MIDEM ha obert aquest cap de setmana i se celebra fins al 27 de gener, amb la presència de més de 4.000 professionals i 21 segells discogràfics catalans.
L'Institut Català d'Indústries Culturals de la Generalitat agafa aquest any el relleu de l'Institut Ramon Llull a l'estand de promoció dels segells catalans a Cannes. És un canvi d'organisme, però també de política respecte de l'anterior govern de Convergència i Unió. El director de l'Institut, Xavier Marcé, que l'1 de gener va afegir, a les competències de teatre i cinema, les de música, considera que «es tracta de modificar la mentalitat de l'empresari i l'administració pública perquè hi hagi aliances en direccions noves. Si no, ens trobarem amb un circuit que, sovint, és alimentici. Ho dic sense pudor.
Una persona, un col•lectiu o una empresa poden existir, amb independència de si interessen o no a un mercat real. Això és viable quan formen part d'un imaginari artístic imprescindible, però moltes vegades és només per qui són, i ocupen un espai que no deixa entrar els altres. Aquest fet s'ha de trencar amb polítiques més autèntiques, reals i pragmàtiques, que afrontin la realitat», argumenta un Marcé que té intenció de canviar el sistema de subvencions per un altre de finançament a projectes concrets.
El director d'Indústries Culturals creu que aquesta transformació s'ha de fer «sense estigmes lingüístics i apostant per la fusió, perquè és l'únic amb el que podem ser competitius i pot donar peu a una regeneració artística». Per aquest motiu, Marcé parla de discriminació positiva per al català, però sense que tingui una conseqüència negativa per al castellà: «Ajudar més el català no ha de significar que no s'ajudi a qui treballa en altres llengües. És un tema que ja afrontem i ha de canviar radicalment.»
Pel que fa a la producció de festivals a Catalunya, el responsable de la Generalitat planteja canvis organitzatius. Afectaran el Mercat de Música Viva de Vic, ja s'han iniciat al Festival de Cinema de Sitges per al 2005, i també incidiran en la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega. «Si volem respondre a les expectatives, establint un pont entre els sectors productius i el mercat, cal que aquests esdeveniments tinguin una organització de caràcter sectorial i no administratiu. És a dir, que la màxima densitat possible del sector hi estigui present. Si no, a Vic, per exemple, correm el perill de no saber si som en una fira de música o en una festa major», resumeix Marcé.
Entre els expositors fins al 27 de gener a Cannes, també hi ha la Societat General d'Autors d'Espanya, el segell Vale Music i el govern basc i el balear, que aquest any ha decidit instal•lar un estand propi.
El director de l'Institut Català d'Indústries Culturals (ICIC), Xavier Marcé, va assegurar ahir a Cannes, en el marc del Mercat de Música Mundial MIDEM, que la Generalitat canviarà la política de subvencions en qüestions de promoció musical i evitarà la «discriminació negativa d'altres llengües» al marge del català. Segons Marcé, fins ara, «els instruments no eren els apropiats i s'havia creat una situació acomodatícia, amb un cert favoritisme». El director d'Indústries Culturals, així doncs, aposta per un canvi «sense estigmes lingüístics i apostant per la fusió». El MIDEM ha obert aquest cap de setmana i se celebra fins al 27 de gener, amb la presència de més de 4.000 professionals i 21 segells discogràfics catalans.
L'Institut Català d'Indústries Culturals de la Generalitat agafa aquest any el relleu de l'Institut Ramon Llull a l'estand de promoció dels segells catalans a Cannes. És un canvi d'organisme, però també de política respecte de l'anterior govern de Convergència i Unió. El director de l'Institut, Xavier Marcé, que l'1 de gener va afegir, a les competències de teatre i cinema, les de música, considera que «es tracta de modificar la mentalitat de l'empresari i l'administració pública perquè hi hagi aliances en direccions noves. Si no, ens trobarem amb un circuit que, sovint, és alimentici. Ho dic sense pudor.
Una persona, un col•lectiu o una empresa poden existir, amb independència de si interessen o no a un mercat real. Això és viable quan formen part d'un imaginari artístic imprescindible, però moltes vegades és només per qui són, i ocupen un espai que no deixa entrar els altres. Aquest fet s'ha de trencar amb polítiques més autèntiques, reals i pragmàtiques, que afrontin la realitat», argumenta un Marcé que té intenció de canviar el sistema de subvencions per un altre de finançament a projectes concrets.
El director d'Indústries Culturals creu que aquesta transformació s'ha de fer «sense estigmes lingüístics i apostant per la fusió, perquè és l'únic amb el que podem ser competitius i pot donar peu a una regeneració artística». Per aquest motiu, Marcé parla de discriminació positiva per al català, però sense que tingui una conseqüència negativa per al castellà: «Ajudar més el català no ha de significar que no s'ajudi a qui treballa en altres llengües. És un tema que ja afrontem i ha de canviar radicalment.»
Pel que fa a la producció de festivals a Catalunya, el responsable de la Generalitat planteja canvis organitzatius. Afectaran el Mercat de Música Viva de Vic, ja s'han iniciat al Festival de Cinema de Sitges per al 2005, i també incidiran en la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega. «Si volem respondre a les expectatives, establint un pont entre els sectors productius i el mercat, cal que aquests esdeveniments tinguin una organització de caràcter sectorial i no administratiu. És a dir, que la màxima densitat possible del sector hi estigui present. Si no, a Vic, per exemple, correm el perill de no saber si som en una fira de música o en una festa major», resumeix Marcé.
Entre els expositors fins al 27 de gener a Cannes, també hi ha la Societat General d'Autors d'Espanya, el segell Vale Music i el govern basc i el balear, que aquest any ha decidit instal•lar un estand propi.