La Plataforma Recuperem L’INCAVI per Vilafranca ha presentat un recurs de reposició a l’Ajuntament.
Des de la Plataforma Recuperem l’INCAVI per Vilafranca, a la qual s’ha sumat al seu manifest un total de 14 entitats, s’ha presentat un recurs de reposició a l’Acord del Ple de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès de data 21 de maig de 2013 pel qual es va aprovar definitivament la constitució d’una nova fundació denominada Fundació Universitària del Vi i el Cava, els seus estatuts i la concessió administrativa de l'ús privatiu per 50 anys de l’edifici de l’antic INCAVI.
En el seu moment, diferents organitzacions polítiques de la Vila van presentar al·legacions al dictamen de la Fundació i van mostrar el seu desacord en el rebuig a les al·legacions presentades (la gran majoria van ser desestimades) i les formes com aquestes van ser rebutjades (poques hores després de ser presentades). La situació, a més, s’ha vist agreujada per la manca de resposta per part del govern municipal (CIU-PSC) a les diferents preguntes formulades en el ple dels mesos de maig i juny sobre l’ESCAVI, i les constants despeses que es continuen realitzant en l’equipament.
Entenent doncs, que les irregularitats en tot aquest procés, no han estat resoltes en la fase d’al·legacions i que l’equip de govern continua sense voler abordar amb transparència amb els grups municipals de l’oposició i el conjunt de la població de Vilafranca el debat sobre el futur equipament de l’antic INCAVI, des de la Plataforma s’ha presentat aquest recurs per tal de declarar la nul·litat de ple dret de l’acord abans esmentat.
1. El contingut del recurs presentat es basa en:
L’acord pres per endegar la Fundació compte amb greus irregularitats, com és la valoració de l’antic equipament de l’INCAVI. La valoració es realitza per tal de poder ser legalitzada la fundació i no atenent a la realitat de l’aportació que fa l’Ajuntament.
El valor que se li atorga a l’edifici no té en compte diverses actuacions que s’han realitzat a posteriori de la seva valoració i per tant, si aquest és el paràmetre a tenir en compte el valor de l’edifici seria superior al que consta a l’informe. Entenem, doncs, que l’aportació de l’Ajuntament és superior a la declarada i per tant, que s’està actuant en frau de llei.
Per tot plegat s’hauria d’anul·lar la pròpia constitució de la fundació, atès que la participació privada respecte de l’aportació pública es poc més que residual. Així doncs, si es persisteix amb la idea de la fundació, caldria que mitjançant un ens independent es procedís a fer una nova taxació de l’immoble.
2. Denunciar l’incompliment del que disposa l’article 59 i següents del reglament de patrimoni dels ens locals, i l’article 93 de la llei 33/2003 de patrimoni de les administracions públiques
L’article 59 del Reglament esmentat contempla que l'ús privatiu inherent a l'afectació dels béns i el que comporta la transformació o la modificació del domini públic resten subjectes a concessió administrativa, i per a fer-la efectiva l’article 60.2 del mateix text legal sosté que les concessions s'han d'adjudicar mitjançant concurs d'acord amb els articles següents i amb la normativa reguladora de la contractació dels ens locals. En cap cas consta que es pugui fer per adjudicació directa, com en certs casos estableix l’article 93 de la llei de patrimonis.
No consta en absolut que aquesta concessió s’hagi atorgat mitjançant concurs, i per tant, l’Acord contravindria el que disposa l’article 60 del Reglament, i esdevindria nul per les mateixes raons esmentades a l’inici d’aquest recurs, d’acord al que disposa l’article 62.2 de la Llei 30/1992.
En cas que, el citat recurs sigui desestimat amb les formes en què es van desestimar les al·legacions, des de la Plataforma ens plantejarem la possibilitat de presentar un contenciós administratiu i/o recórrer a l’Oficina Antifrau contra aquest acord, que com ja hem manifestat altres vegades, no fa res més que perjudicar els interessos generals de Vilafranca i la seva població.
Finalment, des de la Plataforma continuem demanant a l’actual equip de govern que reconsideri la seva posició sobre l’ús d’aquest equipament públic i que obri a la població les seves portes per al seu ús i gaudi, segons les prioritats definides pel conjunt dels veïns i veïnes de la Vila.