Marcel Esteve: 'No em penedeixo de res'
13/09/2004
La base de muntatge ha costat una crisi al govern municipal, i ha deixat en via morta la credibilitat d'alguns polítics locals.
L'alcalde de Vilafranca, Marcel Esteve, ha estat acusat des de l'oposició d'haver amagat informació durant tot el procés de redacció del projecte de construcció de la base de muntatge de la línia de gran velocitat. Ell assegura que no es penedeix de res: «Hem fet el que havíem de fer», diu Marcel Esteve. Segons ell, els anteriors responsables del Ministeri de Foment, de manera intencionada, van amagar tot el que van poder sobre aquest projecte. En el moment que el Gestor d'Infraestructures Ferroviàries (GIF) va fer el comunicat públic per explicar que el projecte anava endavant, a final de l'any passat, l'alcalde actual -en aquell moment primer tinent d'alcalde- es va negar a fer declaracions perquè no tenia informació sobre el tema. Ara, Marcel Esteve, marcat per la polèmica que es va encetar el juliol passat amb l'aparició d'una memòria al ple, assegura que ell no va tenir mai la intenció d'afavorir la instal•lació d'aquesta infraestructura a Vilafranca. Però s'estima més mirar endavant i buscar fórmules per treure el màxim profit d'una cosa que, per a ell, és inamovible. El Ministeri de Foment farà la base de muntatge i, un cop muntada la línia, la convertirà en una base de manteniment. Per tant, l'Ajuntament de Vilafranca treballarà, segons Marcel Esteve, perquè això suposi la construcció d'una estació de trens regionals a la ciutat. Per a ell, aquest projecte és cabdal. Vilafranca necessita fer un pas endavant per desenvolupar el sector serveis que encara està en una fase molt prematura. Esteve creu que el fet que els terrenys ocupats per la futura base de manteniment del TGV conflueixin amb la C-15, que connecta Vilafranca amb Igualada i Vilanova i la Geltrú, i el potencial que s'hi obre, permetria convertir la capital de l'Alt Penedès en un nus ferroviari de primer ordre per a les comarques veïnes, amb el Baix Llobregat inclòs.
El 19 de desembre passat el Ministeri de Foment va anunciar que Vilafranca abastiria les obres de construcció de la línia del tren de gran velocitat (TGV). El projecte suposaria la construcció d'una base de muntatge i l'expropiació de 17 hectàrees de vinyes al nord de la ciutat. Els terrenys servirien per fer-hi magatzems per guardar els materials de la línia des de Vilafranca fins a Can Tunis. Un cop acabat aquest tram, les naus es convertirien en una gran base de manteniment que donaria servei fins a la Selva. El projecte inicial de la base suposava la construcció de 6 quilòmetres de vies d'ample internacional, 3 quilòmetres de vies d'ample ibèric i les instal•lacions per a la transferència de carrils, desviaments, intercanvi d'eixos i manteniment de locomotores: una zona de vies mortes que aquest estiu va provocar la primera crisi de govern (PSC-ERC) del mandat.
Els grups municipals de CiU i la CUP, a l'oposició, sempre han entès la base de muntatge com una agressió, una ocupació de les vinyes més fèrtils. Per això es van posar des del primer moment al costat dels pagesos, que, al juny, ja donaven les terres per perdudes i només aspiraven a fer retardar l'ocupació fins després de la verema. El canvi de govern a l'Estat els va ser favorable: hi va haver un punt mort. La verema ha començat i l'ocupació no s'ha fet. Finalment, aquesta setmana Foment ha anunciat la reducció del 50% de l'ocupació -tornaran 6 hectàrees als pagesos.
En aquest procés, la falta d'informació ha alimentat les sospites. Alguns sectors han interpretat que el govern de Vilafranca del Penedès havia pactat a Madrid la construcció de la base de muntatge a canvi del cobriment de la via a la ciutat. I els dubtes es van accentuar al juliol quan la CUP va presentar al ple una memòria del projecte inicial que el govern deia que no existia. Això va generar una espiral crítica per al PSC. Aquesta setmana, però, després de l'anunci del Ministeri de Foment, el govern de Vilafranca veu la llum al final del túnel. Les vies mortes del TGV, que faran al nord de la ciutat, són un bri d'esperança per a la reclamada estació de trens regionals, que hauria de normalitzar el transport a l'Alt Penedès i connectar la comarca amb Barcelona i Tarragona.
http://www.elpunt.org
L'alcalde de Vilafranca, Marcel Esteve, ha estat acusat des de l'oposició d'haver amagat informació durant tot el procés de redacció del projecte de construcció de la base de muntatge de la línia de gran velocitat. Ell assegura que no es penedeix de res: «Hem fet el que havíem de fer», diu Marcel Esteve. Segons ell, els anteriors responsables del Ministeri de Foment, de manera intencionada, van amagar tot el que van poder sobre aquest projecte. En el moment que el Gestor d'Infraestructures Ferroviàries (GIF) va fer el comunicat públic per explicar que el projecte anava endavant, a final de l'any passat, l'alcalde actual -en aquell moment primer tinent d'alcalde- es va negar a fer declaracions perquè no tenia informació sobre el tema. Ara, Marcel Esteve, marcat per la polèmica que es va encetar el juliol passat amb l'aparició d'una memòria al ple, assegura que ell no va tenir mai la intenció d'afavorir la instal•lació d'aquesta infraestructura a Vilafranca. Però s'estima més mirar endavant i buscar fórmules per treure el màxim profit d'una cosa que, per a ell, és inamovible. El Ministeri de Foment farà la base de muntatge i, un cop muntada la línia, la convertirà en una base de manteniment. Per tant, l'Ajuntament de Vilafranca treballarà, segons Marcel Esteve, perquè això suposi la construcció d'una estació de trens regionals a la ciutat. Per a ell, aquest projecte és cabdal. Vilafranca necessita fer un pas endavant per desenvolupar el sector serveis que encara està en una fase molt prematura. Esteve creu que el fet que els terrenys ocupats per la futura base de manteniment del TGV conflueixin amb la C-15, que connecta Vilafranca amb Igualada i Vilanova i la Geltrú, i el potencial que s'hi obre, permetria convertir la capital de l'Alt Penedès en un nus ferroviari de primer ordre per a les comarques veïnes, amb el Baix Llobregat inclòs.
El 19 de desembre passat el Ministeri de Foment va anunciar que Vilafranca abastiria les obres de construcció de la línia del tren de gran velocitat (TGV). El projecte suposaria la construcció d'una base de muntatge i l'expropiació de 17 hectàrees de vinyes al nord de la ciutat. Els terrenys servirien per fer-hi magatzems per guardar els materials de la línia des de Vilafranca fins a Can Tunis. Un cop acabat aquest tram, les naus es convertirien en una gran base de manteniment que donaria servei fins a la Selva. El projecte inicial de la base suposava la construcció de 6 quilòmetres de vies d'ample internacional, 3 quilòmetres de vies d'ample ibèric i les instal•lacions per a la transferència de carrils, desviaments, intercanvi d'eixos i manteniment de locomotores: una zona de vies mortes que aquest estiu va provocar la primera crisi de govern (PSC-ERC) del mandat.
Els grups municipals de CiU i la CUP, a l'oposició, sempre han entès la base de muntatge com una agressió, una ocupació de les vinyes més fèrtils. Per això es van posar des del primer moment al costat dels pagesos, que, al juny, ja donaven les terres per perdudes i només aspiraven a fer retardar l'ocupació fins després de la verema. El canvi de govern a l'Estat els va ser favorable: hi va haver un punt mort. La verema ha començat i l'ocupació no s'ha fet. Finalment, aquesta setmana Foment ha anunciat la reducció del 50% de l'ocupació -tornaran 6 hectàrees als pagesos.
En aquest procés, la falta d'informació ha alimentat les sospites. Alguns sectors han interpretat que el govern de Vilafranca del Penedès havia pactat a Madrid la construcció de la base de muntatge a canvi del cobriment de la via a la ciutat. I els dubtes es van accentuar al juliol quan la CUP va presentar al ple una memòria del projecte inicial que el govern deia que no existia. Això va generar una espiral crítica per al PSC. Aquesta setmana, però, després de l'anunci del Ministeri de Foment, el govern de Vilafranca veu la llum al final del túnel. Les vies mortes del TGV, que faran al nord de la ciutat, són un bri d'esperança per a la reclamada estació de trens regionals, que hauria de normalitzar el transport a l'Alt Penedès i connectar la comarca amb Barcelona i Tarragona.
http://www.elpunt.org