Més de 12.000 alumnes inicien el curs a l'Alt Penedès i es fa evident la saturació dels centres
27/09/2004
En total han començat el curs 12.180 alumnes, davant dels 11.582 que es van matricular l’any passat.
El conseller d’Ensenyament del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Joan Esteve, va informar sobre l’inici del curs escolar a la comarca i de les partides pressupostàries que el Consell destina al transport i al menjador dels alumnes que s’han de desplaçar. Segons Esteve, el CCAP té la voluntat de “prioritzar” l’ensenyament a la comarca. A l’Alt Penedès s’han matriculat 5.853 alumnes d’Educació Infantil i Primària en centres públics i 1.760 en centres privats concertats. Pel què fa a l’Ensenyament Secundari Obligatori, 2.191 alumnes s’han matriculat en centres públics i 1.129 en privats concertats. D’altra banda, han començat el curs 795 alumnes de Batxillerat en centres públics i 202 en privats concertats, i finalment cal comptar 250 alumnes de Cicles Formatius en centres públics. En total han començat el curs 12.180 alumnes, davant dels 11.582 que es van matricular l’any passat. Això vol dir que aquest any s’han matriculat 600 alumnes més (200 a secundària i la resta a primària), i que l’augment és major que el curs passat, quan l’increment va ser de 400 alumnes. Segons explicava Joan Esteve, acompanyat per Ció Jover, tècnica d’ensenyament, i de Xavier Muñoz, cap de l’àrea d´Atenció a les Persones, tots els alumnes estan situats però “hi ha un cert grau de saturació”. És per això que s’està perfilant la construcció pel curs vinent d’un centre de primària a Vilafranca i d’un nou institut. Precisament la visita que properament farà a la comarca el delegat del govern servirà per debatre on cal situar-lo i com cal construir-lo. A més, hi ha municipis que ja han començat amb les cessions de terrenys per a construir escoles noves com és el cas de Vilobí, Avinyonet i Subirats. Tot i estar repartits, els nouvinguts procedents de fora de l’estat espanyol es concentren en major grau als Monjos, a Torrelles i a Sant Quintí, i segons assenyala Ció Jover, en els centres privats concertats, tot i destinar dues places per aula a alumnes de fora, a l’hora de la veritat les famílies no poden afrontar les quotes d’aquests centres i al final els seus llocs els acaben ocupant altres alumnes. D’entre els nouvinguts, la majoria són marroquins, equatorians i argentins, i les escoles amb més densitat d’immigració reben un reforç.
El transport.
El transport escolar col•lectiu és un servei complementari adreçat a fer possible l’escolarització d’aquells alumnes de primària i secundària que estan obligats a desplaçar-se del seu municipi de residència en no haver-hi un centre educatiu del nivell corresponent. Aquest curs es realitzaran un total de 33 rutes, de les quals una és per alumnes de primària de centres públics, 19 són per alumnes de secundària també de centres públics, 5 rutes són per a alumnes de centres privats concertats, 5 són per centres d’educació especial (l’Espiga i el taller Mas Albornà), una ruta és per a alumnes que assisteixen al TAE (curs de suport a la llengua per a nouvinguts), i 2 rutes són per a alumnes que assisteixen al centre Jaume Balmes de Sant Boi de Llobregat. Cal dir que, tot i que estava prevista, finalment no es disposarà de la Unitat Mèdica Educativa (UME) a la comarca. En total, 913 alumnes gaudiran d’aquest transport. En funció de les consignes pressupostàries, es pot facilitar el servei escolar de transport a alumnes d’ensenyaments obligatoris que s’hagin de desplaçar a centres docents del mateix municipi però distants del seu lloc de residència. Així, doncs, 666 alumnes gaudiran de les 18 rutes d’aquest servei, el 90% dels quals són de primària i el 10 % de secundària, bàsicament dels municipis de Mediona, Olèrdola i Subirats. En els casos que no és possible l’establiment del transport escolar col•lectiu, es lliura a les famílies dels alumnes afectats una assignació que permet alleugerir el cost del desplaçament o bé arribar, segons les disponibilitats pressupostàries, a cobrir la despesa. És el cas de 143 alumnes de transport obligtori i 77 de no obligatori. En total, la despesa que el Consell Comarcal fa en transport és d’un milió i mig d’euros, que vol dir 951 euros per alumne i curs. D’altra banda, cal dir que si hi ha places lliures en el transport, es cedeixen a alumnes de batxillerat, encara que hagin de renunciar-hi si entren alumnes nous d’ESO amb la matrícula viva. Hi ha hagut 62 sol•licituds i se n’han donat 53.
El menjador.
El Consell Comarcal garanteix la gratuïtat del servei de menjador a tots els alumnes de primària i secundària que estan obligats a desplaçar-se del seu municipi de residència en no tenir un centre del nivell corresponent. Per aquest curs, 1.066 alumnes de centres públics i privats gaudiran d’aquesta gratuïtat, 83 de primària i 983 de secundària. D’altra banda, es donen uns ajuts individuals a famílies més necessitades. Aquest curs s’han donat 402 beques de 513 sol•licituds: en 236 casos l’ajut és del 50% del menú, i en la resta és del 75%. Cal recordar que el termini per a sol•licitar l’ajut per a alumnes nouvinguts en matrícula oberta és el 8 d’octubre. El Consell Comarcal destina per aquests ajuts 668.488 euros en els centres públics i 195.951 euros en els privats. Si a les xifres del transport i del menjador, hi sumem 116.855 euros per les despeses de gestió, resulta que el Consell Comarcal hi destina quasi dos milions i mig d’euros per al curs 2004-05, que vol dir un increment de l’11% respecte de l’any passat degut a l’IPC -en els preus dels menús i del transport-, i perquè s’han allargat o creat algunes rutes a Mediona, Torrelles i Vilobí.
Visitar les Deus.
D’altra banda, el CCAP té una sèrie de convenis per exemple amb el Llagut de Sant Quintí, en virtut del qual les escoles podran assisitir a una xerrada obre prevenció de riscos i podran fer una visita a les Deus, o amb l’ajuntament d’Olèrdola per tal de visitar l’entorn del municipi. També té un conveni amb el departament d’Ensenyament de la Generalitat per tal que assumeixi la gestió de locals (Unitat d’Escolarització Compartida) destinats a alumnes que, per problemes greus de socialització, no encaixen en els centres habituals. El Consell Comarcal es farà càrrec d’una part del lloguer d‘aquests locals, però la intenció és que els curs vinent les UEC estiguin dins dels instituts. Per un altre costat, continuen els plans estratègics engegats l’any passat a l’escola Estalella Graells, l’escola de Subirats i el Castellot de la Múnia, que acabaran l’any 2007, i Sant Quintí, la Ràpita i l’IES el Foix acaben aquest any. Finalment, cal dir que s’està elaborant un projecte per crear una escola comarcal de música per a alumnes de fora de Vilafranca, però està encara en una fase embrionària.
http://www.el3devuit.com
El conseller d’Ensenyament del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Joan Esteve, va informar sobre l’inici del curs escolar a la comarca i de les partides pressupostàries que el Consell destina al transport i al menjador dels alumnes que s’han de desplaçar. Segons Esteve, el CCAP té la voluntat de “prioritzar” l’ensenyament a la comarca. A l’Alt Penedès s’han matriculat 5.853 alumnes d’Educació Infantil i Primària en centres públics i 1.760 en centres privats concertats. Pel què fa a l’Ensenyament Secundari Obligatori, 2.191 alumnes s’han matriculat en centres públics i 1.129 en privats concertats. D’altra banda, han començat el curs 795 alumnes de Batxillerat en centres públics i 202 en privats concertats, i finalment cal comptar 250 alumnes de Cicles Formatius en centres públics. En total han començat el curs 12.180 alumnes, davant dels 11.582 que es van matricular l’any passat. Això vol dir que aquest any s’han matriculat 600 alumnes més (200 a secundària i la resta a primària), i que l’augment és major que el curs passat, quan l’increment va ser de 400 alumnes. Segons explicava Joan Esteve, acompanyat per Ció Jover, tècnica d’ensenyament, i de Xavier Muñoz, cap de l’àrea d´Atenció a les Persones, tots els alumnes estan situats però “hi ha un cert grau de saturació”. És per això que s’està perfilant la construcció pel curs vinent d’un centre de primària a Vilafranca i d’un nou institut. Precisament la visita que properament farà a la comarca el delegat del govern servirà per debatre on cal situar-lo i com cal construir-lo. A més, hi ha municipis que ja han començat amb les cessions de terrenys per a construir escoles noves com és el cas de Vilobí, Avinyonet i Subirats. Tot i estar repartits, els nouvinguts procedents de fora de l’estat espanyol es concentren en major grau als Monjos, a Torrelles i a Sant Quintí, i segons assenyala Ció Jover, en els centres privats concertats, tot i destinar dues places per aula a alumnes de fora, a l’hora de la veritat les famílies no poden afrontar les quotes d’aquests centres i al final els seus llocs els acaben ocupant altres alumnes. D’entre els nouvinguts, la majoria són marroquins, equatorians i argentins, i les escoles amb més densitat d’immigració reben un reforç.
El transport.
El transport escolar col•lectiu és un servei complementari adreçat a fer possible l’escolarització d’aquells alumnes de primària i secundària que estan obligats a desplaçar-se del seu municipi de residència en no haver-hi un centre educatiu del nivell corresponent. Aquest curs es realitzaran un total de 33 rutes, de les quals una és per alumnes de primària de centres públics, 19 són per alumnes de secundària també de centres públics, 5 rutes són per a alumnes de centres privats concertats, 5 són per centres d’educació especial (l’Espiga i el taller Mas Albornà), una ruta és per a alumnes que assisteixen al TAE (curs de suport a la llengua per a nouvinguts), i 2 rutes són per a alumnes que assisteixen al centre Jaume Balmes de Sant Boi de Llobregat. Cal dir que, tot i que estava prevista, finalment no es disposarà de la Unitat Mèdica Educativa (UME) a la comarca. En total, 913 alumnes gaudiran d’aquest transport. En funció de les consignes pressupostàries, es pot facilitar el servei escolar de transport a alumnes d’ensenyaments obligatoris que s’hagin de desplaçar a centres docents del mateix municipi però distants del seu lloc de residència. Així, doncs, 666 alumnes gaudiran de les 18 rutes d’aquest servei, el 90% dels quals són de primària i el 10 % de secundària, bàsicament dels municipis de Mediona, Olèrdola i Subirats. En els casos que no és possible l’establiment del transport escolar col•lectiu, es lliura a les famílies dels alumnes afectats una assignació que permet alleugerir el cost del desplaçament o bé arribar, segons les disponibilitats pressupostàries, a cobrir la despesa. És el cas de 143 alumnes de transport obligtori i 77 de no obligatori. En total, la despesa que el Consell Comarcal fa en transport és d’un milió i mig d’euros, que vol dir 951 euros per alumne i curs. D’altra banda, cal dir que si hi ha places lliures en el transport, es cedeixen a alumnes de batxillerat, encara que hagin de renunciar-hi si entren alumnes nous d’ESO amb la matrícula viva. Hi ha hagut 62 sol•licituds i se n’han donat 53.
El menjador.
El Consell Comarcal garanteix la gratuïtat del servei de menjador a tots els alumnes de primària i secundària que estan obligats a desplaçar-se del seu municipi de residència en no tenir un centre del nivell corresponent. Per aquest curs, 1.066 alumnes de centres públics i privats gaudiran d’aquesta gratuïtat, 83 de primària i 983 de secundària. D’altra banda, es donen uns ajuts individuals a famílies més necessitades. Aquest curs s’han donat 402 beques de 513 sol•licituds: en 236 casos l’ajut és del 50% del menú, i en la resta és del 75%. Cal recordar que el termini per a sol•licitar l’ajut per a alumnes nouvinguts en matrícula oberta és el 8 d’octubre. El Consell Comarcal destina per aquests ajuts 668.488 euros en els centres públics i 195.951 euros en els privats. Si a les xifres del transport i del menjador, hi sumem 116.855 euros per les despeses de gestió, resulta que el Consell Comarcal hi destina quasi dos milions i mig d’euros per al curs 2004-05, que vol dir un increment de l’11% respecte de l’any passat degut a l’IPC -en els preus dels menús i del transport-, i perquè s’han allargat o creat algunes rutes a Mediona, Torrelles i Vilobí.
Visitar les Deus.
D’altra banda, el CCAP té una sèrie de convenis per exemple amb el Llagut de Sant Quintí, en virtut del qual les escoles podran assisitir a una xerrada obre prevenció de riscos i podran fer una visita a les Deus, o amb l’ajuntament d’Olèrdola per tal de visitar l’entorn del municipi. També té un conveni amb el departament d’Ensenyament de la Generalitat per tal que assumeixi la gestió de locals (Unitat d’Escolarització Compartida) destinats a alumnes que, per problemes greus de socialització, no encaixen en els centres habituals. El Consell Comarcal es farà càrrec d’una part del lloguer d‘aquests locals, però la intenció és que els curs vinent les UEC estiguin dins dels instituts. Per un altre costat, continuen els plans estratègics engegats l’any passat a l’escola Estalella Graells, l’escola de Subirats i el Castellot de la Múnia, que acabaran l’any 2007, i Sant Quintí, la Ràpita i l’IES el Foix acaben aquest any. Finalment, cal dir que s’està elaborant un projecte per crear una escola comarcal de música per a alumnes de fora de Vilafranca, però està encara en una fase embrionària.
http://www.el3devuit.com