OPINIÓ: Bon any i feliços peatges!
20/04/2010
Ja els tenim aquí! La construcció del sistema tancat de peatges a Vilafranca ja ha començat. El Ministeri de Foment del govern Zapatero ens obsequia el nou any amb més carbó per a tots els vilafranquins i vilafranquines i, per extensió, a tota la comarca (les primeres carbonades van arribar amb l'AVE, la construcció de la base de manteniment que va representar la pèrdua d'11 hectàrees de sòl agrícola del municipi i l'endeutament milionari de l'Ajuntament per pagar el finançament del cobriment de la via). I com sempre, enmig d'un silenci administratiu, es dóna l'esquena al territori i a les seves demandes de gratuïtat del peatge de Martorell. I cap compromís al respecte. Ni tant sols, s'ha contemplat la gratuïtat entre els municipis de l'Alt Penedès (Vilafranca, Sant Sadurní i Gelida). Ni els milers de signatures recollides a la comarca, ni la manifestació realitzada l'estiu de 2008 a Vilafranca han estat objecte ni tant sols de consideració.
ACESA (l'empresa gestora de l'autopista AP-7) es beneficiarà una vegada més d'aquest negoci tant lucratiu que són els peatges, en un context de crisi econòmica, i on la mobilitat i els desplaçaments obligats (per motius estudiantils o laborals) són cada vegada més presents. Igual que les viles medievals, doncs, els nous "senyors feudals" d'ACESA ens faran tornar al passat, on es cobrava per entrar i sortir dels municipis.
Alguns argumentaran que això són externalitats del sistema o mesures per persuadir l'ús del vehicle privat. Arguments que, obvien els dèficits actuals en el transport públic ferroviari o en el transport col·lectiu, obviant també que el peatge de Martorell es paga amb independència de si es va a Barcelona o a la UAB (on el transport públic és pràcticament inexistent). La construcció d'aquests peatges a Vilafranca, Sant Sadurní i Gelida, no suposarà, per més inri, l'eliminació del peatge de Martorell, sinó la seva ampliació.
Més enllà del greuge econòmic que això suposa per a la ciutadania resident a la comarca, tampoc podem ignorar que la instal·lació de les cabines de peatges a Vilafranca comportarà la pèrdua de més de 150.000 m² de sòl, principalment agrícola; l'afectació de la zona paisatgística de la Serreta (classificada com a sòl no urbanitzable de protecció), la invasió de la llera de la riera de Llitrà i el no compliment de la Carta del Paisatge per la preservació, ordenació i protecció del paisatge a la comarca. Tampoc podem ignorar el pressupost estimat del projecte (que genera baixa ocupació i un gran impacte paisatgístic i econòmic sobre el territori): 20 milions d'euros (quasi la meitat del pressupost anual de l'Ajuntament de Vilafranca).
Finalment, caldria preguntar-se també, perquè els membres del Parlament de Catalunya tenen la gratuïtat en tots els peatges de Catalunya... El carbó com la crisi, doncs, no arriba igual per a tothom.
ACESA (l'empresa gestora de l'autopista AP-7) es beneficiarà una vegada més d'aquest negoci tant lucratiu que són els peatges, en un context de crisi econòmica, i on la mobilitat i els desplaçaments obligats (per motius estudiantils o laborals) són cada vegada més presents. Igual que les viles medievals, doncs, els nous "senyors feudals" d'ACESA ens faran tornar al passat, on es cobrava per entrar i sortir dels municipis.
Alguns argumentaran que això són externalitats del sistema o mesures per persuadir l'ús del vehicle privat. Arguments que, obvien els dèficits actuals en el transport públic ferroviari o en el transport col·lectiu, obviant també que el peatge de Martorell es paga amb independència de si es va a Barcelona o a la UAB (on el transport públic és pràcticament inexistent). La construcció d'aquests peatges a Vilafranca, Sant Sadurní i Gelida, no suposarà, per més inri, l'eliminació del peatge de Martorell, sinó la seva ampliació.
Més enllà del greuge econòmic que això suposa per a la ciutadania resident a la comarca, tampoc podem ignorar que la instal·lació de les cabines de peatges a Vilafranca comportarà la pèrdua de més de 150.000 m² de sòl, principalment agrícola; l'afectació de la zona paisatgística de la Serreta (classificada com a sòl no urbanitzable de protecció), la invasió de la llera de la riera de Llitrà i el no compliment de la Carta del Paisatge per la preservació, ordenació i protecció del paisatge a la comarca. Tampoc podem ignorar el pressupost estimat del projecte (que genera baixa ocupació i un gran impacte paisatgístic i econòmic sobre el territori): 20 milions d'euros (quasi la meitat del pressupost anual de l'Ajuntament de Vilafranca).
Finalment, caldria preguntar-se també, perquè els membres del Parlament de Catalunya tenen la gratuïtat en tots els peatges de Catalunya... El carbó com la crisi, doncs, no arriba igual per a tothom.
Llorenç Casanova
Vilafranca del Penedès
15 de gener de 2010