Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

Un govern municipal enrocat i al servei de l'empresa SABA

El govern aprova en solitari el plec de condicions del concurs públic del qual sortirà l’empresa que haurà d’assumir el nous aparcaments i la gesto de les Zones Blaves.

L’Ajuntament ja ha aprovat la fórmula financera amb la qual es construiran i explotaran els nous pàrquings de la rambla de Sant Francesc i el de l’Espirall, així com la gestió de les zones blaves. L’equip de govern de PSC-ERC s’ha mantingut ferm en la seva proposta inicial, sense acceptar les demandes d’una oposició que l’acusa de beneficiar innecessàriament l’empresa concessionària Saba. Dimarts a la nit es va sotmetre al plenari municipal l’aprovació del plec de condicions que regularan el concurs públic del qual sortirà l’empresa que haurà d’assumir l’ampliació del pàrquing de la plaça Penedès, la construcció del de l’Espirall i la gestió de les zones blaves.

Tot i tractar-se d’un document tècnic, en el fons el que es discutia era el model que ha dissenyat l’equip de govern per tirar endavant les noves inversions en matèria d’aparcament, sense haver de recórrer a les arques municipals. El concurs estableix que serà una sola empresa la que s’haurà de fer càrrec de la inversió per construir el futur pàrquing soterrani de la rambla de Sant Francesc (de fet, serà l’ampliació del de la plaça Penedès) i el de l’Espirall. A canvi, tindrà una concessió per 40 anys per explotar el pàrquing de la rambla i el de cal Rondina (el de l’Espirall se cedirà a l’Ajuntament) i les zones blaves durant els propers quinze anys.

D’entre les moltes dades i condicions que aporta el document, n’hi ha una d’especialment sensible: el preu que l’empresa que es faci càrrec d’aquest paquet d’actuacions haurà de pagar a la companyia Saba, ja que a aquesta empresa vinculada a la Caixa encara li resten 40 anys de concessió pel pàrquing de la plaça Penedès (inaugurat fa deu anys). Saba havia proposat a l’Ajuntament que el preu per aquest rescat fos de 9,4 milions d’euros, tot i que finalment al plec de condicions la xifra s’ha quedat en 8,8 milions d’euros.

El govern vilafranquí va reiterar durant el ple que l’Ajuntament no disposa dels recursos econòmics suficients com per fer front als dos nous pàrquings, amb una inversió aproximada de 8 milions d’euros (sis per al de la rambla de Sant Francesc i dos més per al del barri de l’Espirall). A més, el regidor Patro Recober va apuntar que el consistori no pot recórrer novament al crèdit bancari perquè el seu nivell d’endeutament ja ha tocat sostre, sobretot arran del milionari deute contret per finançar la cobertura de les vies del tren. Però aquest discurs no va convèncer els grups de l’oposició (CiU, PP i CUP), que en fan una lectura ben diferent: les condicions que regulen el concurs públic fan que només s’hi pugui presentar SABA, és a dir, l’actual concessionària dels aparcaments de la plaça Penedès, cal Rondina i les zones blaves.

El grup de CiU va ser molt crític amb la proposta de l’equip de govern. Tant, que va presentar una esmena a la totalitat per forçar la seva retirada. El portaveu dels convergents, Pere Regull, va exposar una allau de motius per argumentar la necessitat de deixar sobre la taula el plec de condicions i estudiar més a fons l’operació dels aparcaments. “Si la concessió és per 40 anys, val la pena fer les coses ben fetes”, va dir Regull. Els convergents veuen moltes incògnites i “moltes presses” per part de l’equip de govern per tirar endavant aquestes actuacions. CiU va demanar que es faci un estudi perquè s’analitzi bé el preu del que ha de costar realment el rescat de la concessió de Saba (els 8,8 milions d’euros els troben desorbitats), un altre sobre la demanda de places que generaria el pàrquing de l’Espirall i un altre per valorar si no seria millor fer un pàrquing independent al de la plaça Penedès.

També es reclama que es redacti un avantprojecte perquè l’empresa adjudicatària tingui clares les obres que hauria de fer. El perill que vol evitar CiU és que Saba acabi tenint el monopoli dels aparcaments a Vilafranca, sense que hi pugui haver una competència que beneficiaria els usuaris. Regull assegura que és un error situar la concessió en 40 anys (al ple va assegurar que habitualment en aquests casos són de 20 o 25 anys) i que es concedeixin a l’empresa adjudicatària del concurs el mig milió d’euros nets que generen anualment les zones blaves. L’esmena a la totalitat presentada per CiU va comptar amb el suport de la CUP i del PP, però va ser rebutjada amb els vots de la majoria de govern.

També crític va ser el regidor de la CUP, Otger Amatller, el qual es va centrar sobretot en el seu rebuig a concedir a l’empresa guanyadora del concurs l’explotació de les zones blaves. Amatller va assegurar que l’anterior negociació amb SABA (la que va culminar amb la construcció de l’aparcament soterrani de la plaça Penedès) va ser més que beneficiosa per a la companyia i confiava que ara “no es caigués amb la mateixa pedra”. El regidor de la CUP va trencar una vegada més el gel d’un debat carregós traient una pissarra per fer unes operacions matemàtiques, davant de tothom, segons les quals l’Ajuntament podria assumir les inversions per als aparcaments i amortitzar-les en pocs anys amb la venda de les places i els ingressos de les zones blaves. Amatller va convidar l’Ajuntament a, si era necessari, sol•licitar un crèdit bancari.

Des de l’equip de govern, el regidor Francisco Romero va advertir a Amatller que havia fet els números “massa alegrement”. El regidor del PP, Josep Ramon Sogas, es va afegir a les crítiques i va deixar clar que podria trobar justificable que la concessió de les zones blaves fos de cinc anys, però no pas de 15. Pel que fa a l’aparcament de l’Espirall, també va demanar que s’estudiï millor la demanda que podria tenir al barri aquest equipament. Finalment, el plec de condicions va ser aprovat amb els únics vots del grup socialista i ERC.

A la rambla, el preu màxim de venda de les places serà de 23.000 euros L’equip de govern assegura que la construcció dels aparcaments és necessària, tal i com ho demanen veïns i comerciants del Centre i de l’Espirall. Dimarts es va aprovar el plec de condicions, però encara hi ha alguns aspectes a determinar, com el nombre de places i els seus preus de venda. En el cas de l’aparcament de la rambla, es preveuen unes 300 places, de les quals un màxim de 100 seran per vendre-les als residents de la zona i la resta serà per a rotació. Les seves obres començaran quan acabin les obres de la rambla de Nostra Senyora. El període d’execució de les obres serà aproximadament de 18 mesos. El preu màxim de les places serà de 23.000 euros. Al de l’Espirall, les places seran unes 150 i el seu preu encara està també per definir. Es construirà en 13 mesos. En els dos casos, els aparcaments haurien d’obrir portes al 2008.

www.el3devuit.cat