Una base de muntatge de l’AVE sense forma ni procediment
29/10/2004
L'afer de la basse de muntatge sera discutida en un Ple extraodrinari.
Forma dat esse rei és un llatinisme, un aforisme jurídic, que recorda que sense la forma els contractes no existeixen. El 2002 el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) publicava una primera informació sobre la futura base de muntatge i manteniment de l’AVE a Vilafranca. Però més enllà, el Ministeri de Foment del Govern espanyol mai no va portar a exposició pública el projecte (ni abans ni ara), ni va permetre que s’hi fes cap mena d’al•legació. Ni per part de la ciutadania, ni dels propietaris directament afectats, ni de l’administració local. A priori, una imposició sense més. Pere Regull, portaveu de CiU, clamava contra la falta d’un procediment administratiu en el projecte sobre la base de muntatge i manteniment de l’AVE. En el darrer Ple municipal, Regull ironitzava sobre la diferència entre una “democràcia i una república bananera”. Potser no li faltava raó. El Govern municipal (PSC-ERC) sempre ha manifestat la inexistència de cap projecte presentat formalment pel Ministeri de Foment referent al projecte constructiu de la base de muntatge i manteniment de l’AVE. La memòria que la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) va rescatar, el mes de juliol, de les golfes del departament d’Urbanisme era, segons es deia, una memòria del projecte, i d’acord amb les manifestacions del Govern municipal i dels tècnics consisderar-lo com un veritable projecte era “una presa de pèl”. El document parcial, a més, no hauria arribat mai de forma oficial a l’Ajuntament, sinó de manera oficiosa el mes de gener.
Apareix el projecte.
El projecte constructiu no apareix, per sorpresa de tots, fins que CiU organitza una excursió a Madrid i torna amb 50 quilos de documents. Ara sí, el projecte sencer. El mateix que just el mateix dia el Govern vilafranquí, després que CiU hagués n’anunciat la troballa als quatre vents, també deia haver acabat de rebre. Projecte que, d’altra banda, tampoc no seria finalment el definitiu, com en alguna ocasió, en aquell moment de plena polèmica, va anunciar Ramon Xena. Fins aleshores, fins aquella data, el Govern vilafranquí havia arribat a posar en dubte la mateixa existència d’un projecte sobre la base de l’AVE a Vilafranca. El darrer projecte, gairebé anunciat a corre-cuita reduïa, com a dada més significativa, l’espai ocupat per la futura base de muntatge de 17 a 11 hectàrees que podrien acabar sent només set quan la base de muntatge es transformés únicament en base de manteniment. El nou projecte va ser anunciat a través d’un comunicat de premsa del Gestor d’Infraestructures Ferroviàries (GIF), ens públic responsable del projecte i construcció de la base per delegació del Ministeri, posant un especial èmfasi en destacar la reducció de la superfície afectada. Però ni en un cas ni en un altre el projecte no es va notificar als expropiats, ni es va treure a exposició pública, ni va poder ser obejecte d’al•legacions per part dels administrats, un procediment fora de qualsevol respecte a la legalitat i als principis més elementals del dret que evidencia una absoluta falta de transparència i de voluntat de respectar la participació dels administrats.
Indefensió.
Així ho corrabora Miquel Miró, advocat i especialista en dret civil i administratiu. Miró apunta que “en principi l’actuació administrativa la constitueixen un seguit d’actes, integrats per una voluntat de l’administració que no sorgeix per generació espontània sinó que és el fruit d’una concatenació d’actes que tendeixen a una finalitat determinada. Per això mateix l’elaboració de qualsevol acte administratiu o procediment administratiu està subjecte a una forma prescrita per l’ordenament jurídic i consagrat a la Constitució Espanyola”. L’advocat penedesenc manté que “la idea central sobre la forma és la garantia fonamental dels administrats, perquè aquests han de saber necessàriament quan l’administració actua i el per què. I, a més, de forma fefaent. Per això la forma és un mitjà per defensar la seguretat dels ciutadans. L’observança de les normes de procediment és un element bàsic. És el nord de tot procediment administratiu. En cas contrari hi ha una absoluta indefensió que hauria de portar a la nul•litat dels actes administratius”. I és que la llei 30/92 sanciona amb la nul•litat la no observança del procediment. La forma, segons Miró, és conseqüència necessària de la transparència de l’actuació de les administracions públiques: “Tot administrat ha de saber les actuacions de les administracions. I la forma és l’exteriorització de l’actuació de l’administració”. El mes de juny de 2004, ja fora de tot termini, l’Ajuntament interposava un recurs de revisió en via administrativa davant el Ministeri de Foment. Un recurs que no ha estat contestat i que demanava la nul•litat de la resolució administrativa de 18 de novembre de 2003, que ja aleshores aprovava el projecte constructiu d’una base de muntatge a Vilafranca. El recurs esmentava, com a mancances flagrants, la necessitat de fer una declaració d’impacte ambiental, de remetre el projecte a la Generalitat i a l’Ajuntament i de sotmetre el projecte a exposició pública. Exhaurida la via administrativa, només quedaria un recurs per invalidar el procés, la via contenciosa. Només un tribunal podria ordenar ara la paralització de les obres per nul•litat del procediment. Era Ramon Xena, portaveu d’ERC i coordinador de Govern de l’Ajuntament, qui recordava aquesta mateixa setmana que la voluntat de fer una base de l’AVE al terme municipal de Vilafranca es coneix del cert des de fa anys. I així i tot ingú no va moure fitxa per impedir-ho o denunciar el que es pretenia fer. Ningú. Les responsabilitats són múltiples. Però com apuntava Xena, recordant que la seva entrada al Govern municipal és recent, uns tenen més responsabilitats que d’altres.
La Ministra de Foment compareixerà al Congrés per informar sobre la base de l’AVE.
La ministra de Foment del Govern espanyol, Magdalena Álvarez, compareixerà al Congrés dels Diputats per informar sobre l’expedient de la base de muntatge i manteniment de l’AVE a Vilafranca del Penedès. La petició ha estat cursada pel diputat Carles Campuzano a instàncies del grup municipal de CiU de Vilafranca. Pere Regull, encapçalant una delegació del grup municipal de CiU, ha confirmat que es desplaçarà a Madrid per tal d’assistir a la compareixença del Ministre i fer-lo partícip de “les qüestions relatives a la indefensió soferta pels vilafranquins en aquest tema”. A CiU es considera que hi ha nombroses irregularitats en la tramitació de la base de muntatge i manteniment i existeix la sospita que no s’hauria explicat tota la veritat sobre la seva tramitació. Campuzano és també el diputat que va cursar la sol•licitud per conèixer l’existència del projecte constructiu de la base de l’AVE que va derivar en la sobtada aparició d’un projecte encabut en dues caixes amb 50 quilos de documents. Per altra part, en relació amb l’opinió dels serveis jurídics de l’Ajuntament que mantenen que el GIF no necessita llicència d’obres per iniciar cap moviment de terres als terrenys de la base de l’AVE, el grup municipal de CiU ha dit que això “seria correcte si s’hagués tramitat el Projecte de la Base de Muntatge correctament. Però el cert és que ni l’Ajuntament de Vilafranca ni la Generalitat no han aprovat el projecte en qüestió ja que no se’ls ha donat opció a fer-ho. Per aquest motiu entenem que l’Ajuntament hauria de paralitzar les obres en tan no es dugui a terme la tramitació que l’article 48 de la Llei d’Urbanisme estableix pels projectes de instal•lacions d’interès públic en sol no urbanitzable. Una vegada aprovat el projecte, aleshores si que seria correcte dir que el GIF no hauria de demanar permís d’obres per començar”. El grup que lidera Pere Regull ha afirmat que “una vegada més sembla que l’equip de govern defensi més els interessos del GIF que els de Vilafranca”.
CIU, CUP i PP demanen un ple extraordinari.
CiU ha confirmat paral•lelament que ha entrat a l’Ajuntament una sol•licitud per convocar un Ple extraordinari sobre la base de l’AVE conjuntament amb la Candidatuira d’Unitat Popular i el Partit Popular. En un comunicat públic el grup municipal de CiU explica que “l’únic grup amb els regidors suficients per forçar la convocatòria d’un Ple extraordinari, ha preferit el consens amb la resta de l’oposició, aconseguint un acord entre els regidors de CiU, CUP i PP en quan a la convocatòria d’un Ple Extraordinari que aclareixi l’actuació de l’equip de govern en relació a la base de muntatge i on s’estableixin les responsabilitats polítiques que corresponguin”. El Govern de Vilafranca disposa d 15 dies per convocar obligatòriament el Ple segons estableix la legislació que permet a una quarta part dels regidors sol•licitar la convocatòria de plens extraordinaris. La petició presentada ahir dijous per l’oposició vilafranquina es justifica per “la confusa i ineficient actuació de l’equip de govern en el tema de la Base de Muntatge”. L’oposició demana a l’equip de govern que doni explicacions sobre la data en què va conèixer la decisió d’instal•lar la Base de Muntatge a Vilafranca. En segon lloc es sol•licita un “informe i aclariments per part de l’Equip de Govern de la documentació relativa a la base de muntatge que va rebre el gener de 2004”, informació sobre les actuacions realitzades “quan apareix la informació en la qual es vol adjudicar la construcció de la base de muntatge a Vilafranca”. També es reclama a l’equip de govern explicacions per “haver trigat tres mesos ( des de l’acord del Ple de març de 2004 fins el 10 de juny de 2004) a presentar les al.legacions a la base de muntatge” i el motiu pel qual “no s’ha exigit el compliment de tots els requisits legals per tramitar el projecte abans de que arrasessin totes les plantacions. Finalment es demanen explicacions sobre el motiu pel qual “s’ha consentit el començament de les obres sense la signatura d’un conveni previ on es regulin les condicions de l’ocupació de terreny, la cessió dels terrenys sobrants a l’Ajuntament de Vilafranca, el compromís del GIF en la planificació d’una estació de trens regionals a la vila, el compromís del GIF en la preferència a contractar persones de Vilafranca i el Penedès. L’oposició, en darrer lloc, demana “responsabilitats polítiques resultants de l’actuació de l’equip de govern”.
http://www.el3devuit.com
Forma dat esse rei és un llatinisme, un aforisme jurídic, que recorda que sense la forma els contractes no existeixen. El 2002 el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) publicava una primera informació sobre la futura base de muntatge i manteniment de l’AVE a Vilafranca. Però més enllà, el Ministeri de Foment del Govern espanyol mai no va portar a exposició pública el projecte (ni abans ni ara), ni va permetre que s’hi fes cap mena d’al•legació. Ni per part de la ciutadania, ni dels propietaris directament afectats, ni de l’administració local. A priori, una imposició sense més. Pere Regull, portaveu de CiU, clamava contra la falta d’un procediment administratiu en el projecte sobre la base de muntatge i manteniment de l’AVE. En el darrer Ple municipal, Regull ironitzava sobre la diferència entre una “democràcia i una república bananera”. Potser no li faltava raó. El Govern municipal (PSC-ERC) sempre ha manifestat la inexistència de cap projecte presentat formalment pel Ministeri de Foment referent al projecte constructiu de la base de muntatge i manteniment de l’AVE. La memòria que la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) va rescatar, el mes de juliol, de les golfes del departament d’Urbanisme era, segons es deia, una memòria del projecte, i d’acord amb les manifestacions del Govern municipal i dels tècnics consisderar-lo com un veritable projecte era “una presa de pèl”. El document parcial, a més, no hauria arribat mai de forma oficial a l’Ajuntament, sinó de manera oficiosa el mes de gener.
Apareix el projecte.
El projecte constructiu no apareix, per sorpresa de tots, fins que CiU organitza una excursió a Madrid i torna amb 50 quilos de documents. Ara sí, el projecte sencer. El mateix que just el mateix dia el Govern vilafranquí, després que CiU hagués n’anunciat la troballa als quatre vents, també deia haver acabat de rebre. Projecte que, d’altra banda, tampoc no seria finalment el definitiu, com en alguna ocasió, en aquell moment de plena polèmica, va anunciar Ramon Xena. Fins aleshores, fins aquella data, el Govern vilafranquí havia arribat a posar en dubte la mateixa existència d’un projecte sobre la base de l’AVE a Vilafranca. El darrer projecte, gairebé anunciat a corre-cuita reduïa, com a dada més significativa, l’espai ocupat per la futura base de muntatge de 17 a 11 hectàrees que podrien acabar sent només set quan la base de muntatge es transformés únicament en base de manteniment. El nou projecte va ser anunciat a través d’un comunicat de premsa del Gestor d’Infraestructures Ferroviàries (GIF), ens públic responsable del projecte i construcció de la base per delegació del Ministeri, posant un especial èmfasi en destacar la reducció de la superfície afectada. Però ni en un cas ni en un altre el projecte no es va notificar als expropiats, ni es va treure a exposició pública, ni va poder ser obejecte d’al•legacions per part dels administrats, un procediment fora de qualsevol respecte a la legalitat i als principis més elementals del dret que evidencia una absoluta falta de transparència i de voluntat de respectar la participació dels administrats.
Indefensió.
Així ho corrabora Miquel Miró, advocat i especialista en dret civil i administratiu. Miró apunta que “en principi l’actuació administrativa la constitueixen un seguit d’actes, integrats per una voluntat de l’administració que no sorgeix per generació espontània sinó que és el fruit d’una concatenació d’actes que tendeixen a una finalitat determinada. Per això mateix l’elaboració de qualsevol acte administratiu o procediment administratiu està subjecte a una forma prescrita per l’ordenament jurídic i consagrat a la Constitució Espanyola”. L’advocat penedesenc manté que “la idea central sobre la forma és la garantia fonamental dels administrats, perquè aquests han de saber necessàriament quan l’administració actua i el per què. I, a més, de forma fefaent. Per això la forma és un mitjà per defensar la seguretat dels ciutadans. L’observança de les normes de procediment és un element bàsic. És el nord de tot procediment administratiu. En cas contrari hi ha una absoluta indefensió que hauria de portar a la nul•litat dels actes administratius”. I és que la llei 30/92 sanciona amb la nul•litat la no observança del procediment. La forma, segons Miró, és conseqüència necessària de la transparència de l’actuació de les administracions públiques: “Tot administrat ha de saber les actuacions de les administracions. I la forma és l’exteriorització de l’actuació de l’administració”. El mes de juny de 2004, ja fora de tot termini, l’Ajuntament interposava un recurs de revisió en via administrativa davant el Ministeri de Foment. Un recurs que no ha estat contestat i que demanava la nul•litat de la resolució administrativa de 18 de novembre de 2003, que ja aleshores aprovava el projecte constructiu d’una base de muntatge a Vilafranca. El recurs esmentava, com a mancances flagrants, la necessitat de fer una declaració d’impacte ambiental, de remetre el projecte a la Generalitat i a l’Ajuntament i de sotmetre el projecte a exposició pública. Exhaurida la via administrativa, només quedaria un recurs per invalidar el procés, la via contenciosa. Només un tribunal podria ordenar ara la paralització de les obres per nul•litat del procediment. Era Ramon Xena, portaveu d’ERC i coordinador de Govern de l’Ajuntament, qui recordava aquesta mateixa setmana que la voluntat de fer una base de l’AVE al terme municipal de Vilafranca es coneix del cert des de fa anys. I així i tot ingú no va moure fitxa per impedir-ho o denunciar el que es pretenia fer. Ningú. Les responsabilitats són múltiples. Però com apuntava Xena, recordant que la seva entrada al Govern municipal és recent, uns tenen més responsabilitats que d’altres.
La Ministra de Foment compareixerà al Congrés per informar sobre la base de l’AVE.
La ministra de Foment del Govern espanyol, Magdalena Álvarez, compareixerà al Congrés dels Diputats per informar sobre l’expedient de la base de muntatge i manteniment de l’AVE a Vilafranca del Penedès. La petició ha estat cursada pel diputat Carles Campuzano a instàncies del grup municipal de CiU de Vilafranca. Pere Regull, encapçalant una delegació del grup municipal de CiU, ha confirmat que es desplaçarà a Madrid per tal d’assistir a la compareixença del Ministre i fer-lo partícip de “les qüestions relatives a la indefensió soferta pels vilafranquins en aquest tema”. A CiU es considera que hi ha nombroses irregularitats en la tramitació de la base de muntatge i manteniment i existeix la sospita que no s’hauria explicat tota la veritat sobre la seva tramitació. Campuzano és també el diputat que va cursar la sol•licitud per conèixer l’existència del projecte constructiu de la base de l’AVE que va derivar en la sobtada aparició d’un projecte encabut en dues caixes amb 50 quilos de documents. Per altra part, en relació amb l’opinió dels serveis jurídics de l’Ajuntament que mantenen que el GIF no necessita llicència d’obres per iniciar cap moviment de terres als terrenys de la base de l’AVE, el grup municipal de CiU ha dit que això “seria correcte si s’hagués tramitat el Projecte de la Base de Muntatge correctament. Però el cert és que ni l’Ajuntament de Vilafranca ni la Generalitat no han aprovat el projecte en qüestió ja que no se’ls ha donat opció a fer-ho. Per aquest motiu entenem que l’Ajuntament hauria de paralitzar les obres en tan no es dugui a terme la tramitació que l’article 48 de la Llei d’Urbanisme estableix pels projectes de instal•lacions d’interès públic en sol no urbanitzable. Una vegada aprovat el projecte, aleshores si que seria correcte dir que el GIF no hauria de demanar permís d’obres per començar”. El grup que lidera Pere Regull ha afirmat que “una vegada més sembla que l’equip de govern defensi més els interessos del GIF que els de Vilafranca”.
CIU, CUP i PP demanen un ple extraordinari.
CiU ha confirmat paral•lelament que ha entrat a l’Ajuntament una sol•licitud per convocar un Ple extraordinari sobre la base de l’AVE conjuntament amb la Candidatuira d’Unitat Popular i el Partit Popular. En un comunicat públic el grup municipal de CiU explica que “l’únic grup amb els regidors suficients per forçar la convocatòria d’un Ple extraordinari, ha preferit el consens amb la resta de l’oposició, aconseguint un acord entre els regidors de CiU, CUP i PP en quan a la convocatòria d’un Ple Extraordinari que aclareixi l’actuació de l’equip de govern en relació a la base de muntatge i on s’estableixin les responsabilitats polítiques que corresponguin”. El Govern de Vilafranca disposa d 15 dies per convocar obligatòriament el Ple segons estableix la legislació que permet a una quarta part dels regidors sol•licitar la convocatòria de plens extraordinaris. La petició presentada ahir dijous per l’oposició vilafranquina es justifica per “la confusa i ineficient actuació de l’equip de govern en el tema de la Base de Muntatge”. L’oposició demana a l’equip de govern que doni explicacions sobre la data en què va conèixer la decisió d’instal•lar la Base de Muntatge a Vilafranca. En segon lloc es sol•licita un “informe i aclariments per part de l’Equip de Govern de la documentació relativa a la base de muntatge que va rebre el gener de 2004”, informació sobre les actuacions realitzades “quan apareix la informació en la qual es vol adjudicar la construcció de la base de muntatge a Vilafranca”. També es reclama a l’equip de govern explicacions per “haver trigat tres mesos ( des de l’acord del Ple de març de 2004 fins el 10 de juny de 2004) a presentar les al.legacions a la base de muntatge” i el motiu pel qual “no s’ha exigit el compliment de tots els requisits legals per tramitar el projecte abans de que arrasessin totes les plantacions. Finalment es demanen explicacions sobre el motiu pel qual “s’ha consentit el començament de les obres sense la signatura d’un conveni previ on es regulin les condicions de l’ocupació de terreny, la cessió dels terrenys sobrants a l’Ajuntament de Vilafranca, el compromís del GIF en la planificació d’una estació de trens regionals a la vila, el compromís del GIF en la preferència a contractar persones de Vilafranca i el Penedès. L’oposició, en darrer lloc, demana “responsabilitats polítiques resultants de l’actuació de l’equip de govern”.
http://www.el3devuit.com