Valoració de la CUP dels pressupostos municipals de 2013.

En els darrers temps, la població catalana ha patit vàries retallades en diferents àmbits que afecten les nostres vides quotidianes. Primer, a través del govern de Madrid i el seu tribunal constitucional, retallant estatuts i competències en diferents àmbits com l’ensenyament del català a les escoles de la comunitat autònoma. Posteriorment, des del govern de Madrid i també el català, a través d’un seguit de mesures que han afectat els drets socials i molt especialment els laborals de la població catalana i que avui encara estem patint. Mesures que posen de manifest, la pèrdua de sobirania del poble català i el sotmetiment del poder polític als interessos del mercat econòmic capitalista.

Ara però, sembla que des de l’àmbit municipal també estan arribant un seguit de retallades des de l’àmbit democràtic i de la participació ciutadana en els afers municipals. Per tot això, des de la CUP volem fer un seguit de manifestacions al respecte:

1. En primer lloc volem denunciar la manca de voluntat de l’actual equip de govern a desenvolupar uns pressupostos participatius. En els pressupostos de 2012, tal i com ja vam denunciar quan aquests van ser portats a aprovació el passat mes de desembre de 2011 i que van ser aprovats gràcies a l’única abstenció del PSC, es va suprimir la partida de pressupostos participatius.

2. L’equip de govern no presenta tampoc per aquest any 2013 una partida de pressupostos participatius, tal i com es va acordar en una moció presentada i aprovada per majoria en el ple municipal. En aquest sentit entenem que els pressupostos de 2013 van en la mateixa línia de “blindar” la realitat pressupostària de l’Ajuntament de la població: impedint que aquesta pugui participar.

3. En l’elaboració dels pressupostos de 2012 i de 2013 s’incompleixen articles del ROM. En concret:

Art. 92. Contingut general del dret de participació
La participació dels ciutadans i ciutadanes en el govern municipal es pot articular a través de l'exercici dels drets de petició, de proposta o de precs i preguntes al Ple, en els termes que s'esmenten als articles següents.
L’Ajuntament ha de garantir especialment la plena participació ciutadana en el procés d’estudi, anàlisi i reflexió previ a l’aprovació pel Ple dels pressupostos municipals anuals. Independentment de la celebració d’una sessió d’audiència que ja preveu l’article 84, s’han de crear fórmules diverses d’intervenció i de participació de la ciutadania i de les entitats en el debat pressupostari (creació de comissions de participació amb presència de ciutadans i ciutadanes i d’entitats, dret de fer arribar a l’Ajuntament propostes i suggeriments –verbalment, per escrit o per via telemàtica-,sessions a nivell de barris, etc.).

En anys anteriors, el govern de Vilafranca assistia a les AAVV de Vilafranca a realitzar la presentació del pressupost, però des de 2012 aquest procés infromatiu ja no es realitza.

4. La partida pressupostària per pressupostos participatius de 2011 no es va desenvolupar i els diners han desaparegut.

5. Els projectes sorgits dels grups de participació ciutadana 2009 i 2010 encara resten pendents de desenvolupar.

6. No s’ha produït un procés informatiu als participants de les edicions anteriors sobre l’estat dels projectes aprovats ni els motius pels quals aquests no s’han desenvolupat.

7. Mesures o acords adoptats en el ple per tal de potenciar la participació ciutadana i no implementats:

a.  Consell de la Vila (finals de 2010).
b.  Grup de participació ciutadana dels pressupostos participatius (aprovat el 2007).

Per tot això, considerem que tenim suficients exemples per afirmar que l’actual equip de govern no té voluntat d’obrir les polítiques municipals a la participació activa de la població. No només això, sinó que  s’estan posant barreres i retrocessos en aquest sentit. Per aquest motiu, el grup municipal de la CUP considera una “estafa” el que el govern de CIU ha realitzar entorn dels processos de participació en edicions anteriors dels pressupostos i una manca de tarannà d’obertura de la institució municipal a la població, fomentant l’allunyament de l’Ajuntament amb la seva població.

La CUP, però, amb la voluntat d’informar a la població i de fer-la partícip en la deliberació i debat de propostes pel municipi ha indagat en els darrers mesos un procés participatiu a través d’assemblees obertes. La voluntat era, per una banda, oferir un procés obert, transparent i participatiu per tal que la població pugui conèixer de primera mà la proposta de pressupostos del govern municipal, i de l’altra, elaborar propostes a incloure en els pressupostos municipals de 2013. Són, precisament les propostes sorgides en aquest procés que la CUP defensarà en el plenari municipal.

Entenem que aquesta hauria de ser la manera de procedir de l’equip de govern municipal governat per CIU, partit que va donar suport a la moció presentada per la CUP per a tal d’elaborar uns pressupostos participatius.
Per altra banda, entenem que, en el marc del procés sobiranista que reclama el poble català, al qual s’ha acollit l’actual govern autonòmic, el govern municipal no s’ha de sotmetre a les limitacions i controls pressupostaris que exerceix el govern de Madrid (sota pressió de la UE), sinó que els pressupostos han de respondre en primer lloc a les necessitats de vilafranquines i vilafranquins. Per tant, proposem al govern municipal de CIU desobeir la normativa espanyola limitadora en matèria econòmica, entenent que el poble català camina cap a la independència.